Rett i jobb etter uteksaminering

Utdanningen gir deg kompetansen for å lære å lære innenfor et fagfelt. Samtidig utvikler du din evne til å tenke analytisk og helhetlig på problemstillinger gjennom masterutdanningen.

Yvonne-Marie Miniggio

Miljø & FoU-leder i Ribe Betong

Studie: Bygg sivilingeniør - Master - uteksaminert vår 2022.

Hvilke oppgaver har du i jobben din?

Det er veldig variert. Jeg har ikke jobbet så lenge, så nå i begynnelsen har jeg brukt tid på å bli kjent med mine kollegaer og bedriften. Når man skal jobbe med utvikling er det viktig å vite hvordan ting foregår for å kunne være med på å bidra. Fremover skal jeg jobbe mer og mer med miljøteknologi. Oppgavene mine går ut på være med på å skape løsninger som forbedrer vårt produkt og vårt miljøavtrykk. Samtidig jobber jeg på vår lab hvor jeg tar prøver og tester av råvarer og betong, jeg lager EPDer og har ansvaret for interne og eksterne miljørevisjoner.

Hvordan opplever du at du bruker utdanningen din i jobben?

Mange av oppgavene mine på lab har jeg vært borti på utdanningen. Forståelsen og bruken av regelverk og standarder tar jeg også med videre fra studiet. Hvordan ting fungerer i arbeidslivet er ganske annerledes fra studiet, og jeg føler at en fin måte å se på utdanningen på er at den gir deg kompetansen for å lære å lære innenfor et fagfelt. Samtidig utvikler du din evne til å tenke analytisk og helhetlig på problemstillinger gjennom masterutdanningen. Når du begynner å jobbe så fortsetter du egentlig bare på læringskurven din og bygger videre på de tingene du har lært gjennom utdanningen.

Hvordan fikk du jobben du har nå?

Under utdanningen økte interessen min for betong samtidig som jeg følte jeg ikke lærte nok for å skille meg ut og være attraktiv som arbeidssøker. Da jeg startet på masteren, engasjerte jeg meg i et FoU-prosjekt-samarbeid mellom UiA og Ribe Betong. Etter det søkte jeg på sommerjobb hos Ribe Betong. Det ledet videre til en 20 % stilling med opsjon om fast jobb ved endt utdanning.

Hvordan var studievalget ditt?

Jeg var lenge usikker på hva jeg ønsket å jobbe med. På videregående hørte jeg på andre i valg av studieløp og endte opp med tre år studiespesialisering fordi «du er så flink jente, det må du gå, da har du så mange muligheter». Men jeg visste ennå ikke hva jeg ville bli da jeg var ferdig. Valget sto lenge mellom de tingene jeg visste jeg kunne seile lett gjennom og en ingeniørutdanning som ville utfordre meg.

Hvorfor valgte du UiA?

Det var egentlig litt tilfeldig. Jeg hadde bosatt meg i Grimstad året før jeg startet bachelor i byggdesign ved UiA. TRES ga meg muligheten til å starte på ingeniørutdanning uten realfag fra videregående. Jeg valgte å ta masteren min ved UiA fordi jeg var veldig fornøyd med opplegget rundt bachelorgraden og miljøet i Grimstad. Foreleserne på bygg har en åpen dør policy som skaper et inkluderende og hyggelig læringsmiljø.

Hvilke avgjørelser eller handlinger har hatt mest betydning for at du er der du er i dag?

Jeg var skikkelig pappajente hele oppveksten og da jeg mistet han tidlig i 20 årene tok jeg et aktivt valg om å hedre han ved å leve mitt liv videre til det fulle og gripe de mulighetene som kom min vei. Det tok jeg med meg inn i utdanningsløpet mitt og jeg har vært heldig å bli kjent med dyktige og inspirerende medstudenter, forelesere og kontakter ut i bransjen.

Har du noen tips til kommende eller nåværende studenter?

Vær frampå og tro på deg selv. Engasjer deg og spør om det du lurer på selv om ingen andre spør om noe. Det nytter ikke å stå på sidelinjen og vente på at ting skal komme til deg. Lær deg gode studievaner og teknikker, ha det gøy og slapp av. Når du blir ansatt ansetter de deg for den personen du er, ikke for karakterene dine. De er en bokstav på et ark som forteller noe om hvordan du presterte den dagen, ikke om hvordan du har utviklet deg og mulighetene for din videre utvikling. Det må du vise med din personlighet.