Min jobb: Senior Sales Consultant for Meltwater

Ivor André Murtic (portrettfoto)

Ivor André Murtic

Markedsføring og ledelse, bachelor

Navn: Ivor André Murtic
Studium:  Bachelor i Markedsføring og Ledelse
Uteksaminert: 2017
Stilling: Senior Sales Consultant
Arbeidsgiver: Meltwater

Hvilke oppgaver har du i jobben din?

Min jobb går ut på løsningsbasert salg av SaaS (Software as a Solution) til norske selskaper. Oppgaven min er å finne potensielle kunder, opprette kontakt med nøkkelpersoner, gjennomføre møter, styre forhandlinger og signere avtaler.

Det beste med jobben min er å få møte ulike personer i alle mulige bransjer i norsk næringsliv. Alle har sine utfordringer, og sine ekspertiser, og jeg lærer noe nytt hver eneste dag. Arbeidsmessig kan man og skal man forvente å legge inn stor innsats i alle jobbens oppgaver. Det tror jeg er en gjennomgående faktor for alle entry-level/junior-stillinger i norsk næringsliv. Hvis du er forberedt på å jobbe hardt, vil du også ha større mulighet til å avansere dersom du som meg er en ambisiøs person.

Hvordan opplever du at du bruker utdanningen din i jobben?

Det er ingen tvil om at fag som avtalerett, organisasjonsteori og industrial buying behaviour gir et godt grunnlag for å diskutere med selskaper i business-to-business-salg. Høyere utdanning gjør deg klar for den arbeidsinnsatsen som trengs. Sene kvelder ved lesesalen byttes ut med sene kvelder med en deadline på en rapport. Fremføring av gruppeoppgaver blir til salgspitcher og selskapspresentasjoner foran ulike ledere i næringslivet.

Hvordan fikk du jobben du har nå?

Denne jobben kommer av en rekke bevisste valg under studietiden som har gjort meg mer attraktiv i forhold til engasjement, relevant deltidsjobb og bruk av LinkedIn. Meltwater var et selskap jeg kom over under mitt første år på UiA og begynte å følge, engasjere meg i og interessere meg for. I tillegg hadde jeg nestleder- og lederverv i studentforeninger samtidig som jeg hadde to relevante deltidsjobber. Hvis du kan fremlegge slike resultater sier det mye om drivet, stamina og arbeidsinnsatsen du innehar for ting du brenner for. Så gjelder det selvsagt å finne en jobb man brenner for.

Hvordan var studievalget ditt?

Etter å ha fullført militæret, synes jeg markedsføring, salg og ledelse var det mest spennende karrierevalget for min del. Da var det flaks at UiA året før hadde opprettet bachelorstudiet i markedsføring og ledelse. Studiet fant jeg både utfordrende og interessant, noe som gjorde studiehverdagen min til en lek. Det å engasjere seg i studiet gjennom et verv gir deg også muligheter til å påvirke studiet i den retningen som er best for både fakultetet, studentene og næringslivet. Et eksempel er at det i dag tilbys fag det ikke gjorde da jeg gikk der, noe jeg tror er et direkte resultat av god dialog mellom de tre partene.

Hvilke avgjørelser eller handlinger har hatt mest betydning for at du er der du er i dag?

Det å ta på seg vervet som nestleder og deretter leder for Emporium linjeforening er en avgjørelse som har hatt mest betydning for hvor jeg har kommet i dag. Det at jeg engasjerte meg og brukte fritiden min til å jobbe for et bedre studentliv, ga meg muligheter som har vært springbrett videre i karrieren. Slik fikk jeg for eksempel jobb på Handelshøyskolen som koordinator for Alumni-programmet, og fikk sjansen til å delta på fakultetsmøter, og påvirke fremtiden til mitt eget studium. Skulle du selv ønske noe slik, så er det en ekstra gulrot at rekrutterere og arbeidsgivere ser dette som et tegn på at man innehar et driv i seg. Dette medfører en ekstra stjerne i boken til mange i næringslivet.

Hvordan opplevde du studietiden din ved UiA?

Jeg satt stor pris på å være student ved UiA. Kantinen, vrimlehallen, menneskene og kulturen på UiA synes jeg var ekstremt bra, og svært hjelpsomt i en travel hverdag for en ung student. Det å skape seg nettverk på tvers av utdanningsinstitusjoner vil jeg påstå vil komme godt med i fremtiden, i en karrieresetting. På bachelorstudiet i markedsføring og ledelse følte jeg vi var en god gjeng som er blitt knyttet godt sammen etter studietidene, og jeg har allerede opplevd å havne i møter sammen med tidligere medstudenter på motsatt side av bordet. Slike relasjoner ville jeg ikke vært foruten.

Tips til studenter

• Mitt aller beste tips er å utforske næringslivet innenfor dine interesser allerede første året du går på universitetet. Bruk nettverksløsninger som LinkedIn aktivt for å finne attraktive selskaper og forbilder i næringslivet (som det finnes mange av!). Det vil gjøre det mye enklere for deg å peile ut hva du ønsker å jobbe med.
  • Skap et så stort nettverk du bare klarer ved å delta på sosiale arrangement, bli med i ulike foreninger og idrettsgrupper og engasjer deg selv om det føles litt skummelt i begynnelsen. Det vil gagne deg stort senere i arbeidslivet.
  • Arbeid så hardt du kan med alle oppgavene og utfordringene du blir gitt. Alltid husk at vi høster frukter av vårt tidligere arbeid, og ingenting kommer for gitt.