Min jobb: Lektor ved Universitetet i Agder

Ingrid G. Kjær

Jeg bruker både fagkunnskapen, og egne erfaringer fra tiden som student, i jobben min. I veiledningen av master- og bachelorstudenter er begge deler veldig nyttig.

Ingrid Kjær

Idrettsvitenskap, master

Navn: Ingrid Kjær
Studium: Idrettsvitenskap, master (UiA), PhD-utdanning, idrett (Norges idrettshøgskole, pågående).
Tidligere utdanning:  Fysioterapi (1 år, i Nederland), Idrett, grunnfag (1 år, UiA), Idrett, mellomfag (½ år, UiA), Helse og fitness ((½ år, UiA)
Uteksaminert: 2007 (master)
Stilling: Lektor
Arbeidsgiver: Universitetet i Agder

Hvilke oppgaver har du i jobben din?

Jeg underviser lærerstudenter, både på Barnehagelærerutdanningen og Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning. For emnet «Natur, helse og bevegelse» (NHB) er jeg emneansvarlig, og underviser selv i delen om bevegelse. Jeg er også veileder for master- og bachelorstudenter.

Å jobbe med, og bli kjent med, studentene er veldig spennende. Det er dynamikk i dem. Jeg trives godt med å koordinere og samarbeide med andre.

Hvordan opplever du at du bruker utdanningen din i jobben?

Hvordan fikk du jobben du har nå?

Det begynte med at jeg fikk mulighet til å ha vikartimer i vannaktiviteter på barnehagelærerutdanningen, etter at jeg som student viste interesse for å jobbe ved UiA. Etter hvert ble jeg spurt om jeg ville ha en lederrolle for fagområdet Natur, helse og bevegelse. Det ledet meg videre til at jeg ble koordinator og etter hvert begynte med undervisning.

Hvordan var studievalget ditt?

Jeg har alltid vært interessert i helse,og vært glad i å være aktiv. Etterhvert så jeg at kombinasjonen av helse og aktivitet kunne brukes i yrkeslivet, enten det var med voksne eller barn. Jeg har alltid vært mest opptatt av barn og unge, og det er vel en av grunnene til at jeg har likt å være lærer.

Hvilke avgjørelser eller handlinger har hatt mest betydning for at du er der du er i dag?

At jeg har takket ja til det jeg har blitt tilbudt, og vist interesse.

Tips til studenter

• Sjekk hva slags behov det er i jobbmarkedet og hvordan du kan styrke kompetansen for å bli en attraktiv kandidat.
  • Peil utdannelsen inn i en retning som ikke alle har. Når man tar en utdannelse som ikke har yrkestittel er det viktig å se mulighetene med din kompetanse i ulike yrkesgrupper.