Min jobb: Førsteamanuensis på UiA

• Uteksaminert: 2016
  • Stilling: Førsteamanuensis
  • Arbeidsgiver: UiA

Hvilke oppgaver har du i jobben din?

Etter fullført master fra UiA jobbet jeg på en barne- og ungdomsskole i Bergen. Jeg fikk deretter et doktorgradsstipendiat i ren matematikk ved UiA. Kombinasjonen av kompetanse innen fagområdene ren matematikk, matematikkdidaktikk og undervisning har skapt en mulighet for meg til en interessant og engasjerende jobb ved UIA. Dette inkluderer både undervisning av matematiske emner og forskning innenfor ren matematikk. Det mest inspirerende i min jobb er anledningene til å diskutere matematikk med andre. Dette opplever jeg at skjer gjennom min undervisning av studenter, og når jeg samarbeider med gode kolleger her ved UiA. Under studietiden var jeg ikke klar over hva det ville innebære å drive med forskning innenfor matematikk. Det jeg nå kan fastslå, er at mye av arbeidet består av å lufte sine tanker og ideer med kolleger. Her må man ikke være redd for å prøve og feile!

Hvordan opplever du at du bruker utdanningen din i jobben?

Utdanningen min fra UiA har gitt meg en solid kompetanse og kunnskap både i matematikk og matematikkdidaktikk. Dette er de to ferdighetene jeg drar mest nytte av i jobben min. På UiA vektlegges at læring og oppgaveløsning skal gjøres i samarbeid med andre, noe som både var gøy og økte trivselen, og gjorde meg trygg på å samarbeide med forskjellige typer mennesker. Dette er ferdigheter jeg er glad for å ta med meg videre inn i arbeidslivet. Jeg setter derfor stor pris på de varierte undervisningsformene som ble benyttet i mitt studieløp.

Hvordan fikk du jobben du har nå?

Forutsetningene for min stilling var god kompetanse innen matematikk og matematikkdidaktikk, noe jeg har tilegnet meg gjennom studieløpet på UiA ved å ta en bachelor i grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 (GLU 5-10), en master i matematikkdidaktikk med vekt på matematikk og en ph.d. i ren matematikk. Gjennom utdanningen min jobbet jeg også som hjelpelærer ved UiA og opparbeidet meg viktig erfaring omkring veiledning av matematikk på universitetsnivå. At jeg nå underviser ved UiA kan en godt si er en tilfeldighet. Likevel tror jeg det er viktig å framheve at jeg har gjennom hele studieløpet vært villig til å gå litt ut av komfortsonen. For eksempel tok jeg muligheten til å bytte over fra GLU 5-10 løpet, til en master i matematikkdidaktikk. Dette innebar å kaste seg rett inn i tunge matematiske fag.

Hvordan var studievalget ditt?

I 2011 begynte jeg på grunnskolelærerutdanning 5-10 og byttet underveis over til å ta en master i matematikkdidaktikk, som jeg fullførte i 2016. Jeg valgte lærerutdanningen fordi jeg alltid har vært glad i å diskutere og lære bort. Fordypningsfagene mine var kroppsøving og matematikk. Det var slik jeg oppdaget min store interesse for matematikk, og dette medførte at jeg byttet over til masterløpet i matematikkdidaktikk med fokus på matematikk. Dette valget er jeg veldig fornøyd med, fordi det var helt avgjørende for at jeg har den jobben jeg har i dag.

Hvilke avgjørelser eller handlinger har hatt mest betydning for at du er der du er i dag?

Jeg valgte matematikk som fordypningsfag på GLU 5-10 i 2011, og det er den primære årsak til at jeg er der jeg er i dag. Det var også avgjørende at jeg turte å bytte over fra GLU 5-10 til master i matematikkdidaktikk. Denne overgangen var ganske brutal ettersom jeg byttet midt i studieløpet. Med gode rutiner og med god innsats ved overgangen klarte jeg å henge med i de mer krevende matematiske kursene. At jeg har endt opp med en doktorgrad i matematikk kan jo virke smått utrolig. Jeg fullførte videregående uten verken R- eller S-matte. Det er de ansatte ved Instituttet for matematiske fag ved UiA som skal ha mye av æren. De er oppriktig opptatt av sine studenter og gir de muligheter til å blomstre, som utvilsomt er den aller viktigste faktoren for at jeg har havnet der jeg er i dag.

Hvordan opplevde du studietiden din ved UiA?

På lærerutdanningen ved UiA knytter man gode vennskapsbånd med sine medstudenter. På UiA har jeg fått venner for livet. Hadde det ikke vært for de ansatte ved Institutt for matematiske fag ved UiA, så ville jeg heller aldri hatt den utdanningen, kompetansen og erfaringen som jeg har nå. Det var de ansatte som så et potensiale hos meg, og tilrettela slik at jeg kunne ende opp med å gå fra videregående uten spesiell studiekompetanse til å ta en doktorgrad i ren matematikk.

Tips til studenter

•  God struktur på hverdagen og benytte seg av alle ressursene UiA tilbyr (forelesninger, seminarer, gruppetimer, dropin, etc)
  •  Ikke være redd for å stille spørsmål og be om hjelp når man står fast og ikke forstår ting
  •  Bruk medstudentene dine aktivt og bli del av en gruppe du jobber med jevnt med gjennom semesteret