Gå til hovedinnhold
0
Jump to main content

Min jobb: Daglig leder i Smedbakken FUS barnehage

Kjetil Krogstad (portrettfoto)

Som pedagogisk leder brukte jeg utdanningen min, og spesielt det pedagogiske, hele tiden. Det gjorde noe med hele min væremåte sammen med barn. Jeg fikk en ny måte å se ting på og en ny måte å kommunisere på.

Kjetil Krogstad

Barnehagelærerutdanning, bachelor

Navn: Kjetil Krogstad
Studium: Bachelor Barnehagelærer
Uteksaminert: 2010
Stilling: Daglig leder
Arbeidsgiver: Smedbakken FUS barnehage

Hvilke oppgaver har du i jobben din?

Hovedoppgavene mine er både pedagogisk, faglig, administrativt og personal. Nå som jeg har jobbet som daglig leder i noen år og gått mer over til å arbeide med voksne, har dette fanget interessen min mer og mer. Jeg stortrivdes å jobbe med barn i forhold til det pedagogiske og planleggingen rundt det, men nå trives jeg enda mer når jeg kan jobbe med ledelse, utfordringer blant personalet og all slags problemstillinger man kan komme over i en barnehage. Jeg føler jeg utvikler meg hele tiden, og det er det som er så spennende med jobben.

Jeg er daglig leder i en barnehage, med det følger det masse ansvar og oppgaver. Mange av dem vet man ikke om når man begynner i en slik jobb. Nå har jeg jobbet som daglig leder i litt over tre år, og jeg lærer stadig nye ting. Både om det å jobbe med mennesker, økonomi, faglig, meg selv og mye mer.

Det som er så gøy er at vi er et team som jobber sammen for å gjøre barnehagen og arbeidsplassen vår til en bedre versjon av seg selv. Jeg klarer ikke dette alene, vi må være med alle sammen.

Når jeg studerte til å bli barnehagelærer var jeg i praksis og fikk ha et møte med daglig leder i barnehagen. Hun fortalte meg hva hun gjorde i jobben sin, viste meg kontoret og satt meg litt mer inn i jobben hennes. Det tenker jeg vi som jobber som daglige ledere kan bli bedre på å gjøre, vise folk og spesielt studenter hva jobben vår er. 

Hvordan opplever du at du bruker utdanningen din i jobben?

Som pedagogisk leder brukte jeg utdanningen min, og spesielt det pedagogiske, hele tiden. Det gjorde noe med hele min væremåte sammen med barn. Jeg fikk en ny måte å se ting på og en ny måte å kommunisere på. Alt jeg gjorde var med utgangspunkt i det jeg lærte på skolen og fikk prøvd ut i praksis. 

Nå som jeg er daglig leder er det mer på organisasjonsnivå, strategi, ledelsesmodeller og annet som spiller mer inn. Jeg har fortsatt med meg pedagogikken som et godt grunnlag, og så har jeg bygget på mer og mer etter hvert som jeg både har studert og jobbet. Det jeg syns er mest spennende er å kunne prøve ut teori i praksis.

Hvordan fikk du jobben du har nå?

Jeg fikk jobben på grunn av interessen jeg viste. Da jeg jobbet som pedagogisk leder i en annen FUS-barnehage ble jeg interessert i å bli daglig leder. Jeg nevnte dette for daglig leder som ble med og støttet meg i dette valget. Hun gav meg bøker og ny kunnskap, og backet meg opp når jeg søkte på jobber. Dette tenker jeg sier mye om en leder, at man blir gitt mulighet til å utvikle seg.

Jeg var på et kurs i regi av FUS og hadde peilet meg ut hvem det var som ansatte nye daglige leder. Jeg spurte henne om hva hun tenkte måtte til for å få en jobb som daglig leder i kjeden. Det viktigste for henne var at hun så at jeg var interessert, at hun så at jeg ville det og at jeg hadde en giv. Det ble ikke nevnt noe om at jeg måtte ha lederutdanning eller liknende (minstekravet er barnehagelærerutdanning), noe som heller er et pluss, ikke et krav.

Jeg tror jeg hadde tre intervjuer på daglig leder-jobber som jeg ikke fikk. Og hver gang etter avslagene kontaktet jeg dem og spurte hva det var jeg manglet. Jeg skrev ned alle tilbakemeldingene og tok dem med meg videre.

En dag fikk jeg napp i en annen kjede på et vikariat. Jeg satset og takket ja. Dette var ikke helt den riktige plassen for meg å jobbe, så jeg fulgte med og søkte når FUS hadde ledige jobber. Selvsagt går det på kunnskapen du sitter inne med, men jeg tenker at det også er viktig at du virkelig vil ha den jobben du søker på. Klarer du å vise det, er det et stort pluss.

Hvordan var studievalget ditt?

Barnehagelærerutdanningen valgte jeg fordi jeg ikke helt visste hva jeg ville. Jeg hadde blitt fortalt at jeg var god med barn. 

Jeg fant motivasjonen på studiet og fortsatte. Hadde jeg ikke begynt på barnehagelærerstudiet så hadde jeg ikke lært alt det jeg kan i dag. Jeg kan føre en god dialog med barn, jeg kan kommunisere med både barn og voksne på en god måte. Dette lærte jeg på studiet, spesielt i pedagogikken.

Videre studier har jeg valgt fordi jeg har et stor interesse for dem, jeg ønsker å lære mer og utvikle meg videre. Den driven jeg nå har, er den jeg ønsker å se hos andre som søker jobb hos meg, da skiller de seg ut. Den tenker jeg også er viktig å ha når man studerer, ellers studerer man bare for å studere. 

Hvilke avgjørelser eller handlinger har hatt mest betydning for at du er der du er i dag?

Det som nok har hatt størst betydning var at jeg var ærlig mot meg selv og sluttet i en jobb jeg ikke trivdes i. Jeg skulle flytte fra Kristiansand til Oslo og hadde fått meg jobb over telefonintervju. Jeg trivdes ikke, men gav barnehagen noen dager, og etter 2 dager og 3 timer var det nok. Jeg hadde ikke mottatt kontrakt, så jeg gikk på dagen. Dagene etter var jeg på ti intervjuer i Oslo og ble tilbudt alle. Det var spesielt en jobb som skilte seg ut, og det var den jeg fikk svar på sist. Det var en FUS barnehage. Det at jeg kom inn i FUS var helt fantastisk og spesielt den daglige lederen jeg fikk som sjef der. Det var hun som støttet meg videre i valget om å bli daglig leder. Hun støttet meg også i valget på å studere organisasjon og ledelse ved siden av jobben. Det er mye takket være henne at jeg er her jeg er i dag, fordi hun så meg og støttet meg. Derfor ønsker jeg også å støtte, utvikle og veilede ansatte i vår barnehage, slik at de også kan følge veien dit de ønsker seg. 

Hvordan opplevde du studietiden din ved UiA?

Studietiden ved UiA var lærerik. Jeg ble kjent med mange nye mennesker og lærte utrolig mye. Mange av lærerne har jo vært med å formet meg i mitt arbeidsliv. Det var så lett å studere ved UiA. Alt var veldig oversiktlig og ordnet i forhold til andre plasser jeg har studert i senere tid. Jeg traff også min ektefelle på universitetet. UiA er blitt en minnerik plass for meg, og det er hyggelig å dra tilbake og gå turer i området eller å svinge en tur innom kantinen, den savner jeg en del. 

Tips til studenter

  • Prøv ut ting i praksis. Du vet ikke om det funker eller hva du tenker om det før du har prøvd.  
  • Jo fortere du finner ut at dette faktisk er det du vil gjøre, jo bedre. Finner du ikke interessen og given anbefaler jeg deg å droppe ut. I barnehage må vi ha folk som har interesse for faget og som gir av seg selv og virkelig står på. Barnehagen er ikke noe for hvem som helst. Det finnes barnehagefolk og så finnes det vanlige folk.