Mange spennende temaer gjennom studieforløpet

Julie Hillesland

Folkehelsevitenskap, master

Navn: Julie Hillesland

Studium: Master i Folkehelsevitenskap

Hvorfor valgte du studiet?

I utgangspunktet ønsket jeg å studere til å bli sykepleier, men var likevel svært usikker på om det var noe for meg. Kom over studieretningen folkehelse, noe som vekket min interesse. En studieretning hvor en lærer om mange ulike faktorer knyttet til befolkningens helse, både på individ-, gruppe-, og befolkningsnivå, men ikke i form av behandling. Dette synes jeg hørtes veldig interessant ut, noe det også har vært!

Hva er det beste med studiet ditt?

Bredden med studiet og dens faglige innhold! Man får et godt innblikk i ulike faktorer som direkte kan knyttes til menneskers helse, men samtidig også faktorer som indirekte påvirker det. I tillegg er folkehelse svært tverrfaglig, noe som understreker viktigheten av at hele samfunnet må arbeide for folkehelsen.

Hva gjør du utenom studiene?

Utenom studiene er jeg Studentambassadør for fakultetet for Helse- og idrettsvitenskap, Vitenskapelig assistent i metode, samtidig har jeg også en 50% stilling som Fylkessekretær i Agder for Norsk Revmatikerforbund. Ellers er jeg glad i å være aktiv og sosial med venner.

Vil du anbefale studiet ditt?

Jeg vil absolutt anbefale folkehelse, både bachelor og master! Mange spennende temaer gjennom studieforløpet som gjør at du får et innblikk i diverse aspekter ved folkehelse, samtidig som det gir deg en mulighet til å finne en tematikk du virkelig brenner for.

Vil du anbefale UiA?

Jeg vil absolutt anbefale UiA og Kristiansand som studentby. Selv kommer jeg fra en mindre by, og synes Kristiansand er en “storby” som ikke er for stor, men heller ikke for liten. En rekke studentforeninger med spennende arrangementer, fine turmuligheter, kulturelle aktiviteter, en rekke treningssentre, og så videre..

Tips til nye studenter:

Vær nysgjerrig og utfordre deg selv! Samtidig er det også viktig å huske på at det er lov å gjøre feil og man kommer ikke utenom noen nederlag. Sånn er livet, hev deg over det og gå videre med livet.