- Man får et nytt og tverrfaglig perspektiv på teknologi

Morten Richardsen

Medielærer ved Tangen videregående skole

• Navn: Morten Richardsen
  • Studier: Allmennlærer (UiA), bachelor i Medier og kommunikasjon (OsloMet) og master i Teknologi, menneske og samfunn (UiA)
  • Stilling: Medielærer ved Tangen videregående skole
  • Hjemsted: Kristiansand

Hvorfor valgte du studiet?

Jeg har jobbet i fem år som lærer og de to siste årene har jeg undervist på et nyopprettet utdanningsprogram som heter "Informasjonsteknologi og medieproduksjon" på Tangen videregående skole. Skal jeg være helt ærlig så var jeg først og fremst bare ute etter å finne en nettbasert masterutdanning som jeg kunne ta ved siden av jobben for å "rykke opp" fra adjunkt til lektor. Da jeg oppdaget denne masteren hadde den alt jeg så etter, og den var i tillegg svært relevant med tanke på læreplanene jeg forholder meg til som lærer.

Hva lærer du?

Gjennom masteren får man et nytt og tverrfaglig perspektiv på teknologi og hva teknologien har gjort, gjør og kommer til å gjøre med oss og samfunnet. Med tanke på den voldsomme utviklingen innen teknologi de siste tiårene føles dette studiet ekstremt relevant.

Hva er det beste med studiet?

Det beste med studiet er veldig gode og engasjerte forelesere/lærere, veldig godt samarbeid med de andre studentene og mulighetene studiet gir til å fordype seg i akkurat det temaet du er mest interessert i selv.

Hvordan er studiemiljøet?

Studiemiljøet har vært bra hele veien. Jeg tror noe av nøkkelen ligger i at dette er en efaringsbasert master, noe som vil si at alle de andre studentene har studert tidligere og stort sett er i jobb. Vi har vært mange i samme situasjon som kombinerer jobb med studier, og det har vært en god ting å være sammen om.

Hva vil du jobbe med når du er ferdig med studiene?

I første omgang vil jeg fortsette i jobben min som lærer på Tangen, bare litt klokere enn jeg var før... I tillegg kommer jeg til å ta med meg mye jeg har lært i arbeidet med masteroppgaven min. Temaet i masteroppgaven er rekruttering av jenter til det yrkesfaglige utdanningsprogrammet "Informasjonsteknologi og medieproduksjon" i videregående skole. Ettersom det per i dag er kun ca. 13% jenter ved programmet både håper og tror jeg at jeg har funnet noen mulige tiltak for å få enda flere jenter til å søke.