Lyst til å være med å bygge Sørlandet

Espen Lund, foto.

- Det er utrolig mange dyktige og engasjerte studenter på UiA, med skaperlyst og engasjement som utgjør en stor del av studentmiljøet. Mange knytter kontakter på UiA som de får god nytte av senere i arbeidslivet

Espen Lund

Mekatronikkstudent

– Jeg har lyst til å være med å bygge Sørlandet. En ingeniørutdannelse ved UiA gir meg en god start på å nå denne drømmen,sier Espen.
Han studerer mekatronikk som er en spennende kombinasjon av mekanikk, elektronikk og datateknikk.

– Produkter som tidligere var helt mekaniske, utnytter i dag mulighetene som et samspill av disse fagdisiplinene åpner. Det gir meg sjansen til både å utvikle nye produkter og forbedre gamle når jeg kommer ut i arbeidslivet, sier Espen, som er godt i gang med sin masteroppgave.

Han legger til:

– Jeg har lyst å jobbe i en bransje der jeg kan være med å påvirke samfunnet gjennom kombinasjonen mekanikk og elektronikk. Et naturlig steg for meg etter endt utdanning er for eksempel oljeindustrien. I Kristiansand har man de siste årene bygget opp et sterkt miljø innen denne bransjen.

Espen fra Arendal har lyst å bli værende i landsdelen etter endt studier ved UiA. Tett samarbeid med næringslivet er med på å tilrettelegge for mange spennende jobber i regionen.

– Vi har vært på mange bedriftsbesøk allerede, og mange av mine gjesteforelesere kommer fra bransjen jeg skal ut i etter studieslutt. Jeg har allerede begynt å peile meg ut aktuelle arbeidsgivere, smiler Espen.

Må ta et valg

For Espen sin del var valget enkelt: Han ville studere mekatronikk, og UiA er eneste universitetet i Norge som har denne studieretningen.

– Studiene er en ting. Men det er vel så viktig å ha det godt sosialt på universitetet. Jeg stortrives i et godt miljø her på Campus Grimstad, og mitt inntrykk er at de fleste studiene har et godt og uformelt miljø, sier Espen.