– Kommer nær medstudenter og undervisere

Anne Bjørg Kloster (foto)

Mitt utvekslingsopphold hos UiA har gjort det mulig for meg å koble teorien til praksis på en helt ny måte.

Anne Bjørg Kloster

Utvekslingsstudent på Samtidsteater

• Navn: Anne Bjørg Kloster
  • Fra: Danmark (København universitet)
  • Studerer: Øve og undersøke – fysisk teater og scenerom på Samtidsteater (BA)

Hvorfor valgte du dette studiet?

Jeg valgte Øve og undersøke – fysisk teater og scenerom, fordi jeg her hadde mulighet for å arbeide praktisk med scenekunst. Jeg studerer til daglig Teater- og performancestudier på Københavns Universitet, hvor det i høyere grad legges vekt på det teoretiske innen teaterfeltet. Mitt utvekslingsopphold hos UiA har gjort det mulig for meg å koble teorien til praksis på en helt ny måte, og det er jeg svært takknemlig for.

Hvordan opplevde du miljøet blant studenter og lærere?

Samtidsteater er et ”lite” studium, hvor man kommer nær både sine medstudenter og undervisere. I teaterfaget er man særlig avhengig av medstudentene, da øvelser og scenekunstprosesser ofte krever at man arbeider sammen i kreative team. Her bygges det opp et helt spesielt samhold mellom studentene, fordi vi sammen skaper forestillinger, visninger og performances. Størrelsen på gruppen  gjør det samtidig mulig for underviseren å møte alle de studerende der de er i en gitt prosess og gi konstruktiv og personlig feedback på oppgavene.

Hva er det viktigste du har lært?

At hvis man tar utgangspunkt i sine omgivelser, i verden og menneskene omkring, vil scenekunsten man skaper alltid være relevant og spennende. ”Scavenge don’t invent!”

Hva har du lyst til å jobbe med etter endte studier?

Jeg drømmer om å arbeide med scenekunst i det kreative teamet som står bak forestillinger. Etter dette utvekslingsoppholdet er jeg dessuten blitt særlig interessert i teaterets visuelle elementer og scenografens rolle. Dette vil jeg gjerne utforske videre.

Hva er det beste med å være internasjonal student på UiA?

At man aldri står alene. Vi er mange utvekslingsstudenter på UiA, og det er tydelig at universitetet er rutinert i å håndtere de mange spørsmål og udfordringer som oppstår før, under og etter et utvekslingsopphold. I tillegg gjøres det mye for å skape forskjellige sosiale sammenkomster, hvor man har mulighet til å møte noen av de mange andre som er i samme situasjon som en selv.

Vil du anbefale andre teater- eller kunstfagstudenter å ta et eller flere semestre på UiA?

Absolutt. UiA tilbyr et forløp som gir studentene mulighet til å prøve seg på praktisk scenekunst innenfor ulike fysiske teaterformer. Både gjennom et individuelt karakterprosjekt og kollektive øvelser udfordres man til å sette kropp og ord på egen estetikk og egne interesser. På den måten får man verktøy til å arbeide med sin egen kunstneriske praksis, noe som i mine øyne er helt unikt for en universitetsutdannelse.