I jobben min sitter jeg sammen med mennesker hele dagen, så det er også en veldig utadvendt arbeidshverdag hvor en må kunne forstå og lytte til folk. Studiet passer derfor for den som ønsker å jobbe med mennesker – og forbedring av arbeidsprosesser.
Åsne Holtklimpen
Sjefskonsulent
Navn: Åsne Holtklimpen
Utdanning: Bachelor i IT- og informasjonssystemer
Ferdig utdannet: 2015
Stilling: Sjefskonsulent
Arbeidsgiver: ATEA
Åsne Holtklimpen ble nylig kåret til en av de 50 fremste kvinnene i teknologibransjen i Norge, i en kåring arrangert av Abelia og ODA-nettverket. Hun tror flere jenter kan ha glede av å studere teknologi, men at mange mangler troen på at de kan!
Atea er et IT-selskap med 22 kontorer, fra Hammerfest i nord til Kristiansand i sør, med rundt 1700 ansatte. Vi leverer skytjenester, hjelper med datadrevet innovasjon, IT-sikkerhet og den digitale arbeidsplassen – det vil si alle systemer du bruker i jobbhverdagen din. Alt fra Teams i skole til mobiltelefoner, digitale skilt og møterom, og datasentre.
Mitt fagfelt er å hjelpe organisasjoner som skal gå over til digitale arbeidsverktøy. Jeg er med på å kartlegge arbeidsprosesser hos virksomheten sammen med ledelsen og brukerne, og prøver så å tolke dette inn i Microsoft 365s verden. Deretter tilpasser jeg og setter opp systemet basert på det vi har funnet ut av. Noen ganger handler det om å tilpasse en teknisk løsning, andre ganger om at ansatte må endre på noen arbeidsmetoder. En stor del av jobben er derfor å formidle det vi har funnet ut av, for at brukerne skal forstå hvorfor endringene bør gjøres.
En kombinasjon! En tidligere kollega tipset et rekrutteringsselskap om meg, de ordnet et møte med lederen fra Atea og meg, også ble det en full match!
I tillegg til en faglig innsikt, må en kunne kommunisere godt med andre. Jeg jobbet mange år på «helpdesk» med IT-support før jeg begynte å studere, og på helpdesken lærte jeg meg å forklare noe for en bruker uten å kunne det tekniske selv. Fordelen min er derfor at jeg bruker et enkelt språk, i tillegg har jeg fått høre at jeg er pedagogisk. Så er jeg god til å sette meg inn i kundens situasjon, syns det er gøy å høre om problemene, diskutere med dem og utfordre selvfølgeligheter ved å spørre: «Men hvorfor må dere gjøre det akkurat sånn?»
Det er variert, og jeg treffer utrolig mange forskjellige og interessante folk! Det blir mange spennende diskusjoner, og jeg lærer mye selv også, og spesielt om de mange virksomheter som finnes! Jobben gjør at jeg ønsker å holde meg oppdatert og relevant, så jeg liker også godt at jeg hele tiden utvikler min egen kompetanse.
Jeg begynte å studere i godt voksen alder, etter å ha jobbet med IT-support i flere år. Så i mitt tilfelle betydde nettopp denne kombinasjonen, og rekkefølgen, mye. Tidligere visste jeg hva som skulle gjøres eller fikses i møte med et IT-problem, men ikke hvorfor. Ved å studere, skjønte jeg hvordan ting hang sammen i større grad. I tillegg fikk jeg god erfaring med prosjektstyring som metodikk og samarbeid med mange forskjellige folk.
Jeg har også lært en hel masse i arbeidslivet! Da jeg var ung, var jeg livredd for å holde presentasjoner. Gjennom jobb måtte jeg kaste meg uti det, og snart innså jeg at jeg kunne stoffet mye bedre enn de jeg snakket for. På den måten ble jeg trygg på det jeg kunne.