Min jobb: Interaksjonsdesigner i Netlight Consulting

Martin Grina

Det beste med å være IT-konsulent er å få jobbe med flere attraktive og spennende kunder i forskjellige bransjer, og bli kjent med mange utrolig dyktige folk.

Martin Braaten Grina

IT og informasjonssystemer, bachelor

Navn: Martin Braaten Grina
Studium: IT og informasjonssystemer, bachelor (UiA) og Interaksjonsdesign, master (UiO)
Uteksaminert: 2011 (fra UiA)
Stilling: Interaksjonsdesigner
Arbeidsgiver: Netlight Consulting

Hvilke oppgaver har du i jobben din?

Som IT-konsulent sitter jeg daglig ute hos kunder på oppdrag. Hvilke teknologier og teknikker man jobber med varierer fra kunde til kunde. Ofte har kunden allerede en teknologi-stack jeg fortsetter å jobbe med, andre ganger får jeg friere tøyler til å velge teknologi – for eksempel om man skal utvikle nye digitale tjenester.

Det beste med å være IT-konsulent er å få jobbe med flere attraktive og spennende kunder i forskjellige bransjer, og bli kjent med mange utrolig dyktige folk! Selv har jeg vært på lengre oppdrag hos for eksempel Sparebank1 og Dagbladet, der jeg har jobbet med både design og front-end-utvikling. Til daglig utarbeider jeg designskisser, planlegger og gjennomfører brukertester, og skriver front-end-kode.

Som regel er oppdragene langvarige slik at man kan sette seg grundig inn i kundens forretningsmodell, verdier, arbeidsmetoder og mål. Som konsulent får man ofte mye ansvar og innflytelse hos kunden, noe som skaper store muligheter til å løfte kunden opp og frem og gjøre kunden god. Man er på mange måter en rådgiver, og hjelper kunden med å løse problemer og oppdage muligheter.

Hvordan opplever du at du bruker utdanningen din i jobben?

Bacheloren i IT og informasjonssystemer fra Universitetet i Agder ga meg breddekunnskap. Jeg tilegnet meg et godt fundament bestående av programmering, design og prosjektledelse. For meg var dette nyttig for spesielt to ting: 1) Jeg hadde flere strenger å spille på, noe som gjorde meg til en sterk kandidat for potensielle arbeidsgivere. 2) Det hjalp å smake på forskjellige fagområder for å finne ut hva jeg virkelig likte best. Jeg fant ut at jeg var mest interessert i, og flinkest i, design og brukeropplevelse.

I tillegg var jeg opptatt av kommunikasjon, samarbeid og arbeidsmetodikker. Derfor tok jeg også årsstudiet i kommunikasjon ved UiA, og var veldig aktiv ved siden av studiene med studentpolitikk, fadderordning og linjeforeninger der jeg fikk lede, organisere og generelt utvikle gode ”social skills”.

Hvordan fikk du jobben du har nå?

Etter tiden på UiA flyttet jeg til Oslo for å ta mastergrad i interaksjonsdesign. Parallelt med utdanningen i Oslo søkte jeg flere internships både i Oslo og utlandet, og var så heldig å få praksisplass hos både FINN.no og Google, der jeg jobbet som interaksjonsdesigner. Jeg har alltid vært flink til å holde LinkedIn-profilen min oppdatert med korte, gode og informative tekster om ulike prosjekter. Kort tid etter at jeg startet i Google ble jeg kontaktet av Netlight Consulting som ville ha meg på intervju da jeg kom tilbake til Norge. Jeg falt pladask for Netlights verdier, kultur og ansatte, og var aldri i tvil om at det var her jeg ville jobbe. Det endte med at jeg signerte kontrakt med Netlight, og var sikret jobb ett år før jeg var ferdig utdannet, som en av Oslo-kontorets første interaksjonsdesignere.

Hvordan var studievalget ditt?

Det eneste jeg visste da jeg var ferdig med videregående var at jeg ville jobbe innen IT-bransjen, men jeg var ikke helt sikker på akkurat hva. IT og informasjonssystemer ved UiA virket som et strategisk smart valg ettersom jeg var opptatt av å snuse på ulike fagområder. I løpet av tiden på UiA lærte jeg ekstremt mye om både meg selv som person og hva jeg virkelig brant for faglig. Studiet ga meg en kick-start på videre karrierevalg.

Hvilke avgjørelser eller handlinger har hatt mest betydning for at du er der du er i dag?

Jeg har alltid vært en nysgjerrig person som har vært opptatt av å lære nye ting. Studiet på UiA tilbød en bredde som gjorde at jeg aldri rakk å bli lei av å holde på med samme ting. Samtidig har det å være frivillig ved siden av studiene bidratt til at jeg har et enormt nettverk, og at jeg er en strukturert person med stor arbeidskapasitet, engasjement og stå-på-vilje. I et tøft marked som nyutdannet må man kunne konkurrere med flere faktorer enn gode karakterer og engasjement. Ekte arbeidserfaring er alfa og omega. Søk på internships, ha store ambisjoner og tro på deg selv – da kan du nå veldig langt!

Tips til studenter

• Ingen forventer at du skal kunne alt som nyutdannet. Det er når arbeidslivet startet at læringen virkelig begynner.
  • Med relevant deltidsjobb, portefølje og kanskje et internship på CVen stiller du sterkt i kampen om attraktive arbeidsplasser. Bygg CV fra dag én!
  • Engasjer deg og bli kjent med så mange folk som mulig under studietiden. Utrolig mange får jobb gjennom referanser og anbefalinger.