Min jobb: Gründer/daglig leder i EvaMia Interiør

Studium: Utviklingsstudier, bachelor, og Development Management, master
Uteksaminert: 2012
Stilling: Gründer/Daglig leder
Arbeidsgiver: EvaMia Interiør (eget firma)

Hvilke oppgaver har du i jobben din?

Jeg har startet min egen bedrift, så jeg gjør veldig mye forskjellig. Bakgrunnen for å starte firmaet er at jeg tror på handel som et virkemiddel for å skape arbeidsplasser i land i Sør. Jeg brenner for internasjonalt samarbeid, og handel mellom Sør og Nord. Jeg gjør alt fra å designe produkter til å finne produsenter i landene vi samarbeider med. Dette innebærer reising og møter med forskjellige kulturer og måter å jobbe på.

Vi har både en nettbutikk, og en fysisk butikk i Oslo, der alt vi selger er vårt eget design laget i land i Sør. I butikken har jeg arbeidsgiveransvar, jobber med salg og alt annet man må gjøre i en butikk. Vi har også en nettbutikk som jeg har laget og drifter selv. Jeg jobber også mye med markedsføring, særlig gjennom sosiale medier. Alle oppgavene er egentlig like viktige og det er vanskelig å velge ut noe som er gøyere enn noe annet, men det beste med jobben er kanskje at jeg styrer det selv. Jeg får se tydelige resultater av all jobben jeg legger ned og det føles veldig meningsfylt.

Hvordan opplever du at du bruker utdanningen din i jobben?

Jeg opplever at jeg bruker alt jeg lærte hele tiden, og spesielt forståelsen av andre kulturer.  Det er utfordrende å jobbe med noen som ser ting fra et helt annet perspektiv enn meg, men veldig givende og vi lærer mye av hverandre. Når man studerer utviklingsstudier, spesielt i mastergraden, mener jeg at man lærer noe som egentlig er viktigere enn selve faginnholdet, nemlig det å samarbeide på tvers av kulturer. Man lærer seg å være åpen, og å vise forståelse og toleranse for andres tankesett. Det bruker jeg mye i hverdagen min. Jeg har også bygget opp EvaMia rundt et kontaktnett som jeg fikk mye på grunn av  studier, og jeg samarbeider med flere tidligere klassekamerater, både her i Norge og i utlandet.

Hvordan var studievalget ditt?

Jeg valgte å studere utviklingsstudier fordi jeg ville gjøre en forskjell. Jeg har ikke fulgt det vanlige utdanningsløpet, men laget min egen kombinasjon i bachelorgraden med statsvitenskap fra Universitetet i Oslo og graden min i utviklingsstudier fra Universitetet i Agder. Jeg har også studert økonomi. Mastergraden begynte jeg på fordi den virket spennende og passe fri. Jeg liker å gjøre ting på min egen måte og det følte jeg at jeg fikk muligheten til gjennom Development Management. Jeg liker at det var en ganske praktisk rettet master med mange caser å løse og eksempler fra virkeligheten.

Hvilke avgjørelser eller handlinger har hatt mest betydning for at du er der du er i dag?

Jeg føler at alt jeg har gjort har ledet opp til dette. Det er et vanskelig arbeidsmarked nå og man må tvinge seg selv til å tenke litt nytt. Jeg har helt siden jeg begynte å studere engasjert meg i flere frivillige verv. Jeg tror det viktigste er at jeg hele tiden har gått min egen vei og funnet ut av ting på egen hånd.

Tips til studenter

• Ikke bare fokuser på karakterer. Bygg nettverk og få deg både venner og fremtidige samarbeidspartnere.
  • Tenk alternativt, ikke alle som studerer utviklingsstudier kan jobbe i Norad. Det finnes mange alternativer hvis man bare åpner seg litt og leter litt bredere.
  • Velg de fagene du synes er mest interessante. Din fagkombinasjon er kanskje helt perfekt til en spesifikk stilling, selv om den er litt annerledes enn det studieløpet flest følger.