Jump to main content

Min jobb: ERP-konsulent i EVRY

Å jobbe med IT er å jobbe med mennesker. Du kan sette opp så flotte løsninger som du bare vil, men dersom de som skal bruke systemet ikke kan bruke det, så er verdien av løsningen lik null.

Siri Sundal

Master i informasjonssystemer

Navn: Siri Sundal
Studium: Bachelor i IT (HiSF), Master i informasjonssystemer (UiA)
Uteksaminert: 2012
Stilling: ERP-konsulent
Arbeidsgiver: EVRY

Kan du beskrive virksomheten du jobber i?

EVRY er et av Nordens største IT-tjeneste og -programvareselskap. Vi tilbyr ulike leveranser innen IT-tjenestemarkedet, og har for eksempel leveransemiljøer innen drift, løsninger, konsulenttjenester og rådgivning.

Hvilke arbeidsoppgaver har du?

Jeg jobber som konsulent innen leveransemiljøet i EVRY og jobber med å sette opp og videreutvikle et regnskapssystem for kunder i hele kommune-Norge. Det innebærer å veilede kundene i bruk av ny funksjonalitet. Jeg er del av et team som har hovedsete i Bergen, så vi samhandler mye over nettet med kundene og oss kolleger imellom. ERP står for Enterprise Resource Planning system, og er en samlebetegnelse på systemer som håndterer økonomi, kunder og varer.

Hva liker du best med jobben din?

Noe av det jeg liker aller best med jobben er at jeg har relativt stor kontroll over min egen arbeidshverdag og til en viss grad kan styre hva jeg vil jobbe med. Jeg trives også veldig godt med å jobbe med mennesker og en stor del av det å sette opp nye IT-løsninger innebærer å gjøre brukerne i stand til å kunne bruke nye løsninger på en best mulig måte. Jeg har fått reise mye og besøkt mange kunder rundt om i landet, og det liker jeg også godt.

Hvordan havnet du i denne stillingen?

Jeg ble kjent med EVRY i forbindelse med et intervju jeg gjorde i masteroppgaven, og fikk et godt inntrykk. Da det dukket opp en ledig stilling her mens jeg var student, søkte jeg den og startet i jobben umiddelbart etter studiene.

Hvorfor er dette arbeidet viktig for deg?

Selv om jeg jobber med IT-systemer, så er menneskene i dette nesten den viktigste faktoren for meg. Du kan sette opp så flotte løsninger som du bare vil, men dersom de menneskene som skal bruke det ikke kan systemet, så er verdien av løsningen liten eller lik null. I arbeidet mitt tenker jeg mye på hvordan jeg kan gjøre løsningen så enkel og brukervennlig som mulig, samtidig som jeg vektlegger opplæring når alt er satt opp.

Hvorfor valgte du IT-studier?

Jeg hadde egentlig ikke peiling på hva jeg ville, men jeg hadde et databasefag på skolen som jeg likte veldig godt og som trigget meg til å prøve å studere IT videre. Bachelorgraden min var ganske teknisk, og det passet meg bra å gå videre med en mastergrad som var mer «myk», som jeg kaller det – mer orientert mot sampillet mellom mennesker og teknologi.

På hvilke måter opplever du at utdanningen din er relevant for jobben?

Jeg har erfart at utdanningen har gjort meg godt forberedt både teknisk, forretningsmessig og menneskelig til å møte de ulike problemstillingene i dette arbeidet. Da jeg skrev masteroppgave intervjuet jeg en rekke bedrifter om deres erfaringer med innføring av nye ERP-systemer og hvilke utfordringer de hadde møtt. Denne bakgrunnskunnskapen har gjort at jeg kan forsøke å unngå de vanligste fallgruvene.

Hva har utdanningen betydd for deg?

På studiet hadde jeg to fag knyttet til ERP-systemer og det var gjennom disse jeg innså at jeg ville jobbe med det jeg jobber med nå. En annen positiv ting som har betydd mye for meg som person, er at jeg har blitt mye mer komfortabel med å snakke foran forsamlinger og med andre mennesker. Gjennom utdanningen får du masse trening i å holde presentasjoner for andre, og selv om jeg syns det var pyton til å begynne med, hjalp det meg veldig.

Hva vil du si til dem som vurderer å studere IT og informasjonssystemer?

• Jeg vil absolutt anbefale dette studieprogrammet til andre, og så vil jeg slå et ekstra slag for oss jenter. Mange av oss jenter er kanskje litt redde for teknologi og tenker at vi ikke behersker det. Da er det viktig å si at IT ikke bare er programmering og programvare, mange aspekter ved det er ikke direkte tekniske og det er veldig gøy og variert.
  • En trenger ikke kunne mye IT fra før, det er heller bare en fordel at en er ydmyk og åpen for det en skal lære.
  • Jobbmulighetene er utrolig mange, og du jobber ofte med mennesker.

EKSTRA TIPS

• Er du jente og interessert i teknologi, kan du bli med i det som kalles Girl geek dinners i Kristiansand. Det er et nettverk hvor det arrangeres mange faglige og sosiale møtepunkt, og som har som formål å få flere jenter inn i teknologibransjen.