Gå til hovedinnhold
0
Hopp til hovedinnhold

- Jeg har blandt annet lært å lede en gruppe

Første semester motiverte min FYSE-coach meg til å gjøre det bra i studiet. Jeg ønsket å fylle disse skoene, og være med å motivere, samt engasjere nye studenter slik FYSE hadde gjort for meg.

Simon Fladen Lie

2 år som FYSE-coach

Kort om din bakgrunn:
Jeg heter Simon Fladen Lie og er fra Oslo. Studerer bachelor i data ingeniør på campus Grimstad. Jeg hadde ikke hatt en studierelevant deltidsjobb eller verv før jeg søkte som FYSE-coach. 

Hvorfor ønsket du å bli FYSE-coach?
Gjennom det første semesteret som student var min FYSE-coach med på å motivere meg til å gjøre det bra i studiet. Jeg ønsket å fylle disse skoene, og være med å motivere, samt engasjere nye studenter slik FYSE hadde gjort for meg. I tillegg er det å være sosial og møte nye mennesker noe jeg verdsetter høyt og derfor ønsket jeg å bli en FYSE-coach.

Hvilke fordeler har FYSE-jobben gitt deg?
FYSE-jobben har gitt meg utrolige muligheter til å bygge meg videre som student, og ikke minst skape et nettverk av dyktige, motiverte studenter på tvers av linjene vi har her på UiA. I tillegg blir du kjent, og kan faktisk være med å skape interesse hos nye studenter, noe som er utrolig givende. FYSE er en fantastisk start på karrieren. Som en coach har jeg fått relevant og ettertraktet erfaring som videre har gitt meg muligheter, både ved og utenfor universitetet. 

Hvilke hovedoppgaver har du?
Som en FYSE-coach har jeg som oppgave å motivere og veilede nye studenter gjennom første semester av deres ingeniørgrad. Det er da spesielt viktig å være betryggende i en ellers stressende periode, men også vise en genuin interesse innenfor fagfeltet. En oppgave jeg brenner for er å skape et samhold i gruppen der man føler seg sett og ikke minst ønsket. Som en ny student er det mange utfordringer, både akademisk og utenfor skolesammenheng. Derfor er utrolig viktig at studentene bruker hverandre så mye som mulig og at det alltid er noen som lurer på hvor du er om studenten ikke kan møte opp. 

Hva liker du med FYSE-jobben?
Det jeg setter så stor pris på med FYSE er å ha muligheten til å møte nye, motiverte studenter gjennom jobben. Det samholdet vi skaper i løpet av semesteret er noe studentene og jeg tar med videre gjennom utdanningen. I tillegg har jeg muligheten til å utvikle meg selv, både akademisk, og som en leder. Det å kunne snakke for seg selv er en utrolig viktig egenskap, men det er ikke ofte man har muligheten til å opparbeide seg kunnskaper rundt dette. Her kommer FYSE inn og gir deg en mulighet til å utfordre deg selv i et komfortabelt miljø.

Hvordan er det å kombinere jobben og studiene?
Det som er så fint med å være FYSE-coach er at vi jobber aktivt med studenter, for studenter. Det er få timer som er satt i stein og dermed har man muligheten til å styre mye selv, noe som er utmerket som en fulltids student. FYSE er også direkte relevant for studiet og skaper en ny forståelse av fag som en tidligere har vært gjennom. Det å kombinere studier med FYSE-jobben er noe jeg var utrolig usikker på før jeg startet som coach, men det viste seg og ikke være et problem. Så lenge man er interessert i fagfeltet og ønsker det beste for studentene så er jobben noe man absolutt kan glede seg til hver uke. 

Hva tar du med deg av erfaringer fra det å være FYSE-coach?
Gjennom FYSE har jeg utallige erfaringer, spesielt innenfor det å lede en gruppe. Som en leder lærer man å håndtere situasjoner i et trygt miljø. Dette er en gull erfaring å ta med seg videre både gjennom studieløpet og i arbeidslivet. I tillegg blir vi som coacher erfaren i det å snakke for seg selv. Dette er en erfaring som kan virke utfordrende for mange, meg selv inkludert, men den eneste måten å bli bedre på akkurat dette er gjennom erfaring. FYSE programmet har vært med å utvikle meg selv på utrolig mange områder, og skapt gode erfaringer som jeg kommer til å ta med meg videre.  

Har du noen tips til kommende coacher?
Skap en moral i gruppen der spørsmål flyter, og coachen oppmuntrer studentene til å diskutere med hverandre. Vis at du har vært gjennom akkurat det samme som de skal, og skap et betryggende miljø der innsats og interesse er et fokus. Som en coach er du nødt til å skape en dynamikk der studentene føler seg sett og hørt. Noe jeg har merket fungerer veldig bra er at når en student ikke møter opp så spør man åpent i klasserommet hvor studenten er. Da ender det ofte med at studentene tar engasjement og sender personen en melding. Da kan jeg garantere at de møter opp neste gang.