Gå til hovedinnhold
0
Hopp til hovedinnhold

Ingrid Dihle

Studietiden var veldig morsom og lærerik. Jeg var veldig intensjonell med å tilegne meg praktisk erfaring, så jeg deltok i forskjellige råd og utvalg, samtidig som jeg var aktiv i linjeforeningen Rhetorica. Det ga meg muligheten til å utforske forskjellige områder og interesser, og var veldig verdifullt for jobbsøkingen jeg måtte begi meg ut på i etterkant.

Ingrid Dihle

Account Executive – Kundeansvarlig Offentlig Sektor

Navn: Ingrid Dihle
Studier: Master i Samfunnskommunikasjon
Stilling: Account Executive – Kundeansvarlig Offentlig Sektor
Arbeidssted: Microsoft
 

Hvorfor valgte du studiet?  

Jeg valgte å studere en Master i Samfunnskommunikasjon da jeg var på utkikk etter en grad som ville gjøre meg kvalifisert til å bygge en karriere innenfor flere områder. Jeg visste ikke helt hva jeg ville bli enda, men jeg visste at jeg var interessert i samfunnsfaglige temaer og hvordan vi kan påvirke via muntlig og skriftlig kommunikasjon. Praksisperioden som er en del av studiet fristet også veldig, da det ga meg muligheten til å oppleve teori i praksis. At masteren spilte videre på så mange studier var også veldig spennende. Noe av det jeg satt mest pris på var at klassen kom fra så varierte studiebakgrunner. Dette resulterte i veldig gode samtaler som satt tanker i perspektiv.  

 

Hvordan var studietiden? 

Studietiden var veldig morsom og lærerik. Jeg var veldig intensjonell med å tilegne meg praktisk erfaring, så jeg deltok i forskjellige råd og utvalg, samtidig som jeg var aktiv i linjeforeningen Rhetorica. Det ga meg muligheten til å utforske forskjellige områder og interesser, og var veldig verdifullt for jobbsøkingen jeg måtte begi meg ut på i etterkant.  

Vi var også en liten men tett gjeng på som tok masteren sammen, og vi holder fortsatt kontakten i dag. Det er virkelig spennende å se hvilke forskjellige jobber og roller vi alle har gått inn i etter studiene.  

 

Hvor jobber du og hva er dine arbeidsoppgaver? 

De to siste årene har jeg jobbet som kundeansvarlig (Account Executive) i Microsoft for offentlig sektor. Det vil si at jeg har ansvaret for en gruppe store offentlige kunder av Microsoft, og delegerer et team med over 20 spesialister som hjelper disse kundene med digital transformasjon.  
Mine arbeidsoppgaver går ut på å være disse organisasjonenes hovedkontakt inn mot Microsoft, og rådgi rundt bruken av Microsoft teknologi. Dette er veldig spennende, i og med at jeg får vært en del av deres innovative utviklingsstrategier og hjelpe dem tenke nytt rundt spennende teknologi. At jeg jobber med offentlig sektor gir meg også litt ekstra gnist i hverdagen, med at det direkte arbeidet vi gjør kan i enden påvirke en så stor andel av Norges befolkning. 

På siden av dette er jeg også det vi internt i Microsoft kaller en Sustainability Champion. Det betyr at jeg hjelper bedrifter og organisasjoner få oversikt over eget klimaavtrykk, og bli mer bærekraftige. Dette synes jeg er veldig gøy, i og med at jeg skrev min masteroppgave om klimakommunikasjon. 

 

Hvordan fikk du jobben? 

Jeg fikk jobben i Microsoft ved at jeg ble kontaktet av en recruiter på LinkedIn. Jeg er virkelig et levende bevis på at det å ha en oppdatert LinkedIn profil er veldig viktig i dagens arbeidsmarked. De var på utkikk etter en som var flink til kommunikasjon og hadde er hjerte for teknologi, så jeg er veldig takknemlig for at de fant og kontaktet meg. Jeg har ikke sett meg tilbake siden. 

 

Hva liker du best med jobben? 

Jeg synes det er veldig spennende å jobbe for et så stort og anerkjent internasjonalt selskap. Jeg har kollegaer over hele verden, og det er veldig gøy og lærerikt å jobbe sammen på tvers, å stadig utforske hvordan vi kan gjøre hverandre gode. Jeg trenger jo heller aldri å forklare noen hva Microsoft er når jeg snakker med nye mennesker, for det vet jo alle.  

Jeg er også veldig takknemlig for hvilken påvirkningskraft jeg har i jobben min. Vi hjelper store offentlige kunder med alt fra digital transformasjon, innovasjon, og kanskje det viktigste av alt, sikkerhet. Det er flere og flere som blir utsatt for hackerangrep, så å sikre at informasjon er og forblir trygt er en utrolig viktig del av jobben min.  

 

På hvilken måte opplever du at utdanningen er relevant for jobben? 

Jeg skrev jo masteroppgaven min om klimakommunikasjon, så det er veldig gøy at jeg får jobbe med nettopp det i et selskap som har så stor påvirkningskraft over hele verden.  
Kommunikasjon og samfunnskritisk tenkning er også noe jeg har tatt med meg fra studiet og videre inn i arbeidslivet. Det å finne riktig måte å kommunisere det jeg vil formidle, foran ofte veldig forskjellige målgrupper, er en stor del av min jobb. Hver dag snakker jeg med alt fra direktører, annen ledelse, til veldig teknisk anlagte personer. Så en veldig viktig ferdighet er å kunne møte alle disse menneskene i samtaler og diskusjoner som vil gi dem verdi. 

Har du noen tips til nåværende eller kommende studenter?

Engasjer deg! Det vil alltid være mitt aller viktigste tips. Fag, oppgaver og eksamener lærer deg teorien. Erfaring gir deg praktiske oppgaver du faktisk kan vise til i intervjuprosesser. Det å engasjere deg på siden av studiene viser også at du tar initiativ, og ser verdi i studietiden utover det å kun få bekreftet på papiret at du har en master. Heldigvis er UiA et stort nok universitet til at det er masse spennende å engasjere seg i, men likevel lite nok til at det er lett og tilgjengelig. Det er også en fin mulighet til å finne ut av hvilke praktiske oppgaver du trives med, og det gir deg muligheten til å bygge videre på det.