– Folkehelse er så mye mer enn å bevege seg og spise sunt

Danielle Cabral (foto)

Har du en interesse om å lære hvordan ulike forhold påvirker folks helse, er dette et veldig lærerikt og spennende studium. Jeg vil si at læringsutbyttet er stort med gode forelesere og engasjerte medstudenter.

Danielle Cabral

Folkehelsevitenskap, master

Hvorfor valgte du dette studiet?

Jeg valgte å studere master i folkehelsevitenskap ved UiA gjennom interesse for fagfeltet, men også for den fine byen. Med en interesse for trening og helse, ønsket jeg å lære mer om hva som ligger bak folkehelsevitenskapen. Da jeg fikk studieplass ved UiA takket jeg raskt ja til plassen, og angerer ikke et sekund!

Vil du anbefale studiet ditt?

Absolutt! Har du en interesse om å lære hvordan ulike forhold påvirker folks helse, er dette et veldig lærerikt og spennende studium å anbefale videre. Jeg vil si at læringsutbyttet er stort med gode forelesere og engasjerte medstudenter. Er det en ting jeg har lært, så er det at folkehelse er så mye mer enn å bevege seg og spise sunt.

Hva er det beste med studiet ditt?

Det beste med studie vil jeg si er variasjonen og kvaliteten i de ulike emnene/fagene, hvor man lærer utrolig mye på kort tid. Foreleserne gjør mye for å engasjere oss studenter og legger til rette for diskusjon og gruppearbeid. Det tverrfaglige studiemiljøet gjør læringen spennende ettersom alle har ulik bakgrunn og erfaring.

Vil du anbefale UiA?

Ja, det vil jeg absolutt! Universitetet jobber stadig for studentene og ønsker at de skal trives på campus. Med gode tjenester og fasiliteter er det vanskelig å ikke trives som student her på UiA. Universitetet kan tilby kantine med stor variasjon og digg mat, store forelesningssaler, gode IT- og bibliotektjenester, kaffebar, kort vei til treningssenter og naturområder er for å nevne noe.

Hva gjør du utenom studiene?

Tiden jeg bruker off-campus går som regel til trening, lage god mat, utforske nye steder her i byen og være sosial.

Tips til nye studenter:

Jeg har tre tips til nye studenter:

1. Velg et studium du interesserer deg for! Har du motivasjon fra starten av, blir det lettere å håndtere de litt tyngre dagene (les: eksamensperioden).
  2. Skaff deg informasjon! Send mail til studieprogramleder om du lurer på noe, sjekk også ut UiA sin hjemmeside der finner du det meste.
  3. Engasjer deg! Det er flere linjeforeninger og studentgrupper du kan være med i. Det er både sosialt, samtidig som du møter andre studenter fra ulike studieprogrammer. Det å utvide nettverket sitt som student kan åpne mange dører i fremtiden.