Fikk jobb før han ble ferdig å studere

Jeg hadde på følelsen at utdanningen ville styre meg mot noe spennende.

Sebastian Johansen

Senior konsulent i EY

Hvorfor valgte du ditt studieprogram?

Jeg valgte økonomi og administrasjon fordi det var en utdanning som er relevant i mange forskjellige jobbsammenhenger. Jeg visste ikke hva jeg ville jobbe med, men hadde på følelsen at utdanningen ville styre meg mot noe spennende. Samtidig har jeg alltid vært interessert i tall og hvordan næringslivet fungerer, derfor var denne studieretningen midt i blinken.

Hvorfor valgte du å studere ved UiA?

Jeg hadde hørt mye bra fra folk rundt meg, samtidig som jeg fikk et godt inntrykk på diverse utdanningsmesser. Jeg visste at Sørlandet var en fantastisk plass, noe som har vist seg å stemme, og Kristiansand er akkurat passe stort og en fantastisk studentby! UiA virket også som et universitet med høye akademiske standarder og et godt faglig rykte, så alt så ut til å være på plass.

Hvordan var det å være student hos oss?

Det var helt storartet! Å være student på UiA handler om så mye mer enn å bare studere pensum. Det finnes utrolig mange studenttilbud når det kommer til aktiviteter og arrangementer, noe som virkelig preger byen. Man vokser utrolig mye på alle de andre tingene som kommer ved siden av fagkunnskapen man får, og disse mulighetene finnes for alle. En ting jeg vil trekke frem er utvekslingstilbudet til UiA. Det er veldig populært å dra utenlands en kort periode, en mulighet man sjelden får igjen.

Følte du at du stilte med gode kort i jobbsøknadsprosessen?

I disse dager skal man ikke bare ha gode karakterer, men man skal også gjerne vise til engasjement ved siden av studiet og andre kvaliteter man ikke får gjennom pensum. Som student ved UiA har man alle muligheter til å ta ansvar for egen utvikling, gjennom å stille litt ekstra opp for de arrangementene og studentaktivitetene man brenner for. Jeg var så heldig å få sikret jobb før jeg ble uteksaminert, og i den prosessen hadde jeg gode kort på hånden som blant annet verv, kontakter og utveksling.

Har du noen tips til kommende eller nåværende studenter?

Tør å utfordre deg selv, vær nysgjerrig, spør om hjelp og ikke minst ha det artig!