- Feltkurset og feltarbeidet gjør bachelorprogrammet på UiA helt unikt!

Susann Midling, foto.

Erfaringene jeg fikk i feltkurset og feltarbeidet på studiet kan ikke måles med hva man lærer på en skolebenk.

Susann Midling

Utviklingsstudier, bachelor, Global Development and Planning, master (pågår)

Hvorfor valgte du bachelor i utviklingsstudier?

Jeg har alltid hatt stor interesse for kulturer og forståelsen av mennesker. Innholdet og læremetodene i dette studiet passet godt med mine interesser og hvordan jeg føler jeg lærer best.

Fortell litt om studiet, feltkurset og feltarbeidet!

Feltkurset og feltarbeidet gjør bachelorprogrammet på UiA helt unikt! Erfaringene jeg fikk der kan ikke måles med hva man lærer på en skolebenk. Å få direkte kontakt med det vi hadde lest om, ga en helt annen forståelse av ulike kulturer, og hvordan man bør framtre overfor dem.

Hva er det beste med studiet?

Det er utrolig mange positive ting, men skal jeg trekke frem én så må det være samholdet blant studentene. Alle har interesse for det samme temaet, og er veldig interessert i å diskutere og høre hverandres meninger.

Hva er det mest utfordrende med studiet?

Å skrive akademisk var en tilvendingssak for meg. I noen av fagene forventes det også at vi skriver og leser engelsk. I starten var dette krevende, men etter hvert ble det ønskelig og noe jeg setter pris på.

Hvordan opplever du det sosiale rundt studiet?

Helt fantastisk! Man blir kjent med utrolig mange nye mennesker, som veldig fort blir gode venner. Noe av grunnen til det fantastiske samholdet skyldes nok også feltkurset, der man blir kjent med hver enkelt person på en helt unik måte. Jeg har også blitt veldig positivt overrasket over den gode kontakten man får med foreleserne. De er veldig åpne for forslag og kommentarer fra studenter, og om man har noen spørsmål er alltid døra åpen.

Hvordan vil du beskrive Universitetet i Agder og det å være student på Campus Kristiansand?

Campus Kristiansand er veldig flott og oversiktlig. Og sosialt! Studentkantina har masse god mat, og det er mye sosialt som skjer på Østsia (studentkulturhuset), som quiz, konserter og spillkvelder.

Har du noen spesielle minner fra undervisningen?

Feltkurset må nok nevnes her også – det var en tur jeg lærte utrolig mye på. Ikke bare om miljøet og kulturen jeg var i, men også meg selv. Den turen kommer jeg aldri til å glemme.

Jeg vil også trekke fram at lærerne er flinke til å presentere sine egne case studies. Det gir oss innblikk i pågående forskning, og studier de har gjort tidligere. Dette gir oss studenter en ide om hva fremtiden kan bringe. Mange av disse forelesningene sitter godt i minnet.

Hva er drømmejobben din?

Det er jeg ikke helt sikker på, men det er mange ting som virker veldig interessant: FN, ambassade, organisasjonsarbeid, feltarbeid, forskning, for å nevne noe.