Studiene er et frikvarter fra arbeidshverdagen

Portrettbilde student

Arbeidslivet er alltid i endring. Både fagområder og arbeidsoppgaver utvikler seg jo kontinuerlig, så det er viktig å holde seg oppdatert for å henge med i utviklingen. Videreutdanning kan sikre nettopp dette.

Jørn Kosmo

Fungerende kommunalsjef i Hå kommune

Jørn har nylig gjennomført emnet Konfliktforståelse og konflikthåndtering på arbeidsplassen ved UiA Handelshøyskolen.

– Jeg søkte dette studiet fordi temaet er veldig spennende. I arbeidslivet ser man at interessekonflikter stadig dukker opp. Jeg ønsket derfor å lære mer om konflikter og hvordan forholde seg best mulig til dem. Denne videreutdanningen passet dermed helt perfekt.

Et frikvarter fra hverdagen

– Å ta videreutdanning er som et dypdykk ned i et spennende tema. Man lærer så mye mer enn man gjør når man kun tar et kurs. I studiet ble vi møtt av faglig oppdaterte og flinke forelesere som kan det de snakker om, og det er veldig motiverende. I tillegg er det stas å få et bevis på det du har lært når du er ferdig.

Jørn forteller at han også synes videreutdanning gir en fin mulighet til å komme seg litt ut av den vanlige tralten i hverdagen.

For meg blir studiene et frikvarter fra arbeidshverdagen. Undervisningen på campus strekker seg kun over et par dager per samling. Det gjør at det er fullt mulig å ta videreutdanning selv om man har en travel arbeidshverdag.

Reiseveien til Kristiansand har ikke vært til hinder for å studere på UiA.

– Jeg bor i Sandnes, så å ta toget til Kristiansand er både raskt og enkelt. På samlingene får man tid til å konsentrere seg om studiet, og i tillegg er det mye læring å hente i praten som går i pausene.

Relevant kunnskap

– Jeg likte veldig godt at studiet var case- og erfaringsbasert. Med mange års erfaring fra arbeidslivet er dette en fin måte å lære på. Dynamikken som følger av at studentene kommer fra ulike stillinger og ulike bransjer, og kan dele erfaringer og refleksjoner, gir også mye lærdom.

Han fortsetter:

– Studiet har innfridd forventningene. Jeg har fått økt kunnskap som jeg allerede har nytte av i arbeidet mitt.

Blir aldri ferdig med å lære

Et sitat Jørn så på veggen på et treningsstudio i Sandnes i 1994, har fortsatt å motivere han gjennom både studier og jobb.

– Det lød noe sånt som «ikke la tanken om målet, overskygge gleden av å være underveis». Det passer fint når det gjelder videreutdanning. Jeg synes det er en glede i seg selv å studere og lære, så jeg vil fortsette å belønne meg selv med nye videreutdanninger og stunder med lesing og læring.

Han understreker at videreutdanning ikke bør være noe du MÅ gjøre, men noe du gjør fordi du har lyst til å lære og utvikle deg. Det skal være kjekt å lære, kjekt å gå på skole.

– Jeg kommer tilbake! Jeg følger alltid med stor iver med i nyhetsbrevet fra UiA Alumni. Jeg sjekker alltid om det er noen nye videreutdanningstilbud som kan passe for meg.