0
Hopp til hovedinnhold

Nyttig læring om lek og bevegelse i skolen

Karen Kvam

Hvis man er interessert i fysisk aktivitet, og har lyst å utvide idebanken sin, så anbefaler jeg Barn og bevegelse på det sterkeste! Nye venner og erfaringsdeling med andre, er også en pluss.

Karen Kvam

Kontakt- og faglærer på Høvåg skole i Lillesand

Karen Kvam jobber på Høvåg skole i Lillesand som kontakt- og faglærer på mellomtrinnet. Hun var ferdig utdannet allmennlærer i 2011 og har tatt flere kurs om barn og bevegelse på Universitetet i Agder.

– Vi lærte veldig mye nyttig teori om hvorfor bevegelse er så viktig, hvordan barnas utvikling er helhetlig og hvordan man kan tilrettelegge for lek og bevegelse i ulike miljø. Vi hadde det også veldig gøy sammen i praksisen hvor vi lærte mange leker, sier Kvam.

Lek og bevegelse i skolen
Hun sier at videreutdanning på UiA var riktig for henne, fordi universitetet hadde spennende fag å tilby.

– I tillegg var det kort vei til forelesninger ettersom jeg bor i Kristiansand. Jeg har alltid likt å være aktiv selv, og hadde veldig lyst til å få tips og ideer til hvordan vi kan få mer lek og bevegelse inn i skolen. Lærerne gjorde innholdet veldig interessant og gøy, sier Kvam.

Utvidet idébank for leker og aktiviteter
Det første kurset gav mersmak, og hun har i etterkant tatt Barn og bevegelse 2, 3 og 4. Kvam er svært fornøyd med utbytte hun har fått fra videreutdanningen på UiA. Hun trekker frem at hun har lært å se barna i et helhetlig perspektiv.

– Jeg forstår bedre hvordan motorikk kan være med på å påvirke blant annet mestring, motivasjon og skoleprestasjoner. Jeg kan kjenne igjen motorisk usikre barn, og jeg har fått mange gode tips til tilrettelegging for barn med forskjellige forutsetninger. Idébanken min for leker og aktiviteter har blitt betraktelig utvidet. I tillegg har jeg blitt kjent med mange fine lærerkolleger fra hele Norge, sier Kvam.

Ikke for stor arbeidsmengde
Det kan være utfordrende å kombinere videreutdanning med andre forpliktelser, men for Kvam var dette ikke tilfelle. Hun sier at kursene var så interessante at det ikke var vanskelig å balansere med jobb og familieliv.

– Som småbarnsmor tok jeg kurs nummer 1 da jeg var i permisjon, og det var en fin arena for å komme seg ut litt. De andre kursene kombinerte jeg med jobb, og det gikk ganske bra. To til tre samlinger på to dager om gangen, var en grei løsning for de fleste, sier hun.

Ønsker mer videreutdanning
For Kvam har opplevelsen av videreutdanning på UiA definitivt gitt henne lysten på å fortsette å lære, og hun kan gjerne tenke seg flere kurs i rekken av Barn og bevegelse.

– Jeg vil gjerne ta mer videreutdanning, da jeg synes det er veldig gøy å lære. Foreløpig plan er å ta veiledningspedagogikk til høsten, og etter hvert ta videreutdanning i spesialpedagogikk og psykososialt arbeid. For meg er videreutdanning viktig for å lære noe nytt, for å treffe nye folk, og for å få et avbrekk fra de "normale" dagene ellers i året, sier Kvam.