Jump to main content

– Kompetanse for kvalitet er en fantastisk mulighet

Profilbilde av Tobias Andersen

Vi hadde flinke veiledere som var på hele tiden. Jeg sendte inn et spørsmål kl. 18 en fredag ettermiddag. Det var da jeg hadde tid til å jobbe med matematikken. Og tror du ikke jeg fikk svar før kvelden var omme? Det hadde jeg ikke forventet og det må de ha ekstra skryt for.

Tobias Andersen

Rektor og matematikklærer ved Samfundets skole i Søgne

Tobias Andersen jobber som rektor og matematikklærer ved Samfundets skole, Oftenes i Søgne. Han merket at han måtte ha faglig påfyll for å kunne fortsette å motivere elevene sine i matematikk.

– Det at videreutdanningen er modulbasert samtidig som du kan ta den over nettet er utrolig greit. Jeg hadde ikke klart det hvis ikke. Jeg kunne selv bestemme når jeg skulle jobbe, og det var viktig for meg.

Hvordan har det vært å være en del av satsingen Kompetanse for kvalitet?

– Jeg synes det er helt fantastisk. Aldri har vi hatt et slikt tilbud der myndighetene legger til rette for at vi lærere kan utdanne oss. Og de nettbaserte tilbudene er like for alle enten en bor i Finnmark eller Vest-Agder.

Hva er det viktigste du har fått ut av studiet?

– Jeg tror jeg har blitt skjerpet med tanke på de pedagogiske og metodiske valgene jeg gjør i faget. Jeg tror også at kvaliteten på min undervisning er blitt bedre.

– Selv merker jeg hvordan jeg blir mer motivert til å forske på min egen undervisning. Det er noe alle lærere bør gjøre for å holde et selvkritisk blikk på den jobben vi gjør. Det hender at vi som har jobbet 25 år i skolen blir litt sløve selv om vi har mye erfaring.

Hva er det mest utfordrende med å være matematikklærer?

– Det mest utfordrende er å lage gode, faglig begrunnede opplegg for elevene. Opplegg som er bedre enn om du bare skulle tatt dem direkte ut fra en lærebok. Men det er også det som er det mest interessante, og som jeg tror vi lærer mest av. Det blir vi utfordret på i dette studiet.

Vil du anbefale andre å ta studiet?

– Absolutt!

Søknadsfristen for ordningen Kompetanse for kvalitet er 1. mars.