– Jeg er bare kjempeglad for å kunne ta PT på deltid

PT-student Elisabeth (PT)

Jeg tror det er viktig med treningserfaring for å kunne trene andre godt

Elisabeth Rokseth

Lærer på Folkehøgskolen Sørlandet, underviser på linjen Helse, trening og velvære

Hvorfor valgte du personlig trenerutdanning?

– Fordi jeg hadde lyst til å lære mer om trening og hvordan trene og veilede andre. I tillegg ønsket jeg å få mer kunnskap om ernæring. Jeg søkte på UiAs nettsider, og fant dette studiet på deltid. Det var midt i blinken for meg.

Hva synes du om studiet?

– Samlingene har vært delt mellom teori og praksis. Det liker jeg. I og med at vi har en del praksis, så blir vi også godt kjent med hverandre. Det er utrolig gøy at vi kommer med så forskjellig erfaring og kan hjelpe hverandre på studiet. Det var noe jeg ikke hadde tenkt på i forkant, men som er veldig bra med denne utdannelsen.

Hvordan ser du for deg at du kan bruke det du lærer i din jobb med elevene på folkehøyskolen?

– Vi har en del trening på den linjen jeg underviser på. Her kan jeg for eksempel få brukt det jeg lærer om styrketrening i undervisningen. Veiledningsrollen er også noe jeg tar med meg i jobben som lærer. Når vi etter hvert lærer mer om ernæring, er det også veldig relevant i jobben min. Jeg tror det er viktig med treningserfaring for å kunne trene andre godt. For min egen del er det også gøy å lære mer om hvordan trene riktig.

Hvordan er det å kombinere jobb og studier på deltid?

– Jeg er bare kjempeglad for å kunne ta PT på deltid, og at jeg kan kombinere jobb og studier. Nå er det lenge siden jeg har studert, så for å klare dette må jeg ha struktur og en god leseplan. Med litt tilrettelegging fra arbeidsgiver, og en familie som støtter det, så går det fint.

Hva synes du om måten PT-utdanningen er lagt opp?

– Det er bra at det er en blanding av teori og praksis. Man får da en større forståelse av den praktiske delen av undervisningen. Lærerne er utrolig dyktige og jeg gleder meg til vi skal lære mer om treningslære, fysiologi, PT-rollen og ernæring.

Har du noen tips til andre som vurderer å ta PT-utdannelse?

– Jeg vil virkelig anbefale dette hvis man jobber med trening, eller jobber med å trene andre. Det er utrolig lærerikt. Og selv om man ikke har lyst til å bli PT, så utvikler man egne treningsferdigheter.