0
Hopp til hovedinnhold

- Jeg blir mer inspirert i jobben når jeg har studiene ved siden av

Portrettbilde av student (foto)

For meg er dette et inspirasjonsstudie. Det er veldig moro å kunne prøve ut nye metoder, utforske nye felt og jobbe mer med det jeg er interessert i.

Alexander Rogn

Lærer i bygg- og anleggsteknikk ved Tangen videregående skole

Hvorfor valgte du å ta lærespesialistutdanning i bygg og anleggsteknikk?

– Jeg ønsket å jobbe med litt bredere felt på skolen, ikke bare mot en klasse eller det enkelte fag. Jeg har et ønske om å være med å utvikle skolen og se på hva vi bør og kan gjøre for å bli bedre. Det var faktisk ledelsen som anbefalte meg å ta dette, og når jeg så på innholdet i studiet, så hadde det alt jeg trengte.

Hva er det viktigste du har lært gjennom studiet?

– Studiet består av fire bolker med 15 studiepoeng på hver. Alle de fire bolkene var like viktige, hver på sin måte. Det ble en komplett pakke for meg som lærer. To av bolkene handler om det som skjer på byggeplassen og det er veldig nyttig for å følge med på utvikling i bransjen. Jeg synes også jeg har lært mye i pedagogikken med fokus på at elevene skal jobbe med problembasert læring og ta ansvar for egen læring.

Hvordan får du bruk for kompetansen som lærerspesialist i din jobb?

– Jeg har tidligere studert IKT og e-læring, og er opptatt av digital utvikling og det å finne egnede verktøy. Digitalisering er en del av utviklingsarbeidet jeg vil jobbe videre med. Det er et felt vi skal bli bedre på hos oss. Det handler også mye om å ha en ledelse som legger til rette. Når både rektor og avdelingsleder er på ballen og ønsker å drive utviklingsarbeid i avdelingen, så gir det mange muligheter fremover. Studiet er kan også brukes til å skape kompetanseheving hos kolleger når det gjelder både uformelle faglige samtaler, ved å holde enkle foredrag om et tema og ved å lage og dele fagstoff.

Hva betyr denne videreutdanningen for motivasjonen i jobben din?

– For meg er dette et inspirasjonsstudie. Det er veldig moro å kunne prøve ut nye metoder, utforske nye felt og jobbe mer med det jeg er interessert i. Det har også vært fint å utveksle erfaringer med andre studenter som har tatt dette studiet rundt om i hele Norge. Jeg blir mer inspirert i jobben når jeg har studiene ved siden av.

Hvordan er det å kombinere jobb, studier og familieliv?

– Det har gått fint. Det handler om å omstille hodet mellom jobb, studier og privatliv. Når jeg er på jobb, er jeg på jobb, og når jeg studerer, så blokker jeg ut alt annet. Dersom det utvikles mastergrad i bygg- og anleggsteknikk, ønsker jeg å gå videre med det. Det kan være en mulighet til å gå litt dypere inn i en utfordring som er relevant for skolen og jobben min.