- Helt avgjørende at jeg ikke forpliktet meg til for mye

Arve Hansen

- Nå kan jeg si at målet er en master – men det kunne jeg ikke sagt etter det første emnet

Arve Hansen

Styrer i barnehage

Vurderer du etter- eller videreutdanning, men er redd tiden ikke skal strekke til ved siden av jobb og privatliv? Det var barnehagestyrer Arve Hansen også.

I 2002 begynte han som leder i Eplehagen barnehage i Kristiansand. I dag driver han en moderne barnehage, etablert i 1988, de har i dag 96 barn, 30 ansatte over 23 årsverk og over 30% av de ansatte er menn. Siden 2010 har barnehagen blitt bygd opp fra grunnen av. Arve Hansen har hatt ansvaret. Utenom jobb har han kone og 2 barn, som han også ønsker å prioritere tid til.

- Er det verdt å begynne med studier i tillegg, spurte han seg selv. Og er det mulig?

For Arve Hansen ble nøkkelen enkelt og greit å ta det litt som det kom. Ikke forplikte seg til et helt masterstudium over flere års perspektiv, men ta ett emne om gangen. Ett semester først.

- Hadde jeg valgt et masterløp fra starten, hadde jeg opplevd det som en tvangstrøye. Det ville vært for risikofylt. I en travel hverdag er det jobb og familie som kommer først, og om ting tårner seg opp er det utdanningen som ryker først. I alle fall er min prioritering slik.

- For meg startet det med den nasjonale barnehagestyrerutdanningen. Jeg er utrolig ydmyk for den muligheten og det faglige utbyttet det ga meg, men jeg hadde en krevende jobb i oppbyggingen av nye rutiner i en ny barnehage, og tenkte «kan jeg virkelig ta på meg å studere i tillegg?». Jeg kom fram til at «jeg skal gjøre så godt jeg kan – for dette er egentlig en gavepakke» – og jeg ser til min overraskelse at jobben faktisk blir lettere på grunn av det jeg lærer.

- For meg har fleksibiliteten i den nye måten å studere på vært helt uvurderlig. Komprimert, samlingsbasert undervisning, og eksamen hjemme. Hjemmeeksamen var helt fantastisk, og ga meg følelsen av å gjøre det jeg selv ville. Jeg har nok aldri lest mer og jobbet bedre til noen eksamen.

Per i dag har han gjennomført fem emner – steg for steg – og ser endelig lyset i enden av tunnelen han unnlot å se inn i da han begynte. «Kun» masteroppgaven gjenstår før han har gjennomført masterstudiet. Uten å ha tenkt underveis at det er et masterstudium han har tatt. Han har bare tatt ett og ett emne.

- Jeg har bestemt meg for å melde meg opp til masteroppgaven.  Jeg ser det er en del praktiske hensyn å ta før jeg kan være sikker på å fullføre – men motivasjonen trenger jeg i alle fall ikke jobbe mer med.