Jump to main content

Givende og nyttig å ta en MBA ved UiA

Profilbilde av Kim Lindseth

Jeg tar ikke videreutdanning for å åpne nye dører, men for å utvikle meg i den stillingen jeg har. Det påfyllet jeg har fått gjennom Executive MBA på UiA har gitt meg et mer helhetlig bilde av virkeligheten og har gjort meg bedre i jobben min.

Kim Lindseth

Chief Financial Officer (CFO), On and Offshore Services

Kim Lindseth jobber som CFO i en bedrift innen oljeservice. Han har samme rollen i holdingselskapet, og har jobbet der siden 2008. For noen år siden følte han behovet for faglig påfyll, og en Executive master of business administration (MBA) fra UiA var midt i blinken.

– Jeg startet gjennom en invitasjon fra NODE om å ta et kurs om offshorekontrakter. Dette trigget min interesse fordi jeg fikk veldig mye ut av det kurset. Da bestemte jeg for å ta en MBA, og har tatt et kurs i semesteret etter det, sier han.

Et mer helhetlig bilde av virkeligheten
Å ta en MBA har vært viktig for Lindseth sin rolle i forretningsutvikling. Som CFO blir han involvert i utvikling av nye forretningsmodeller og spiller en viktig rolle når On and Offshore Services velger partnere, kunder og nye prosjekter.

– Det påfyllet jeg har fått gjennom MBA på UiA har gitt meg et mer helhetlig blide av virkeligheten og har gjort meg bedre i jobben min. Jeg har fått en større forståelse som er viktig når jeg skal være med å vurdere nye leverandører og andre samarbeid vi vurderer å inngå, sier han.

Finansregnskap og røde flagg
Det var naturlig for Lindseth å velge kurs knyttet til økonomi og regnskap i sammensetningen av hans MBA. De tre siste kursene han har tatt har vært grunnleggende regnskap, strategisk økonomistyring og røde flagg i finansregnskap. Spesielt det siste kurset har vært givende.

– Dette faget var både faglig interessant og relevant for jobben min. Bransjen har vært sterkt preget av utfordringer i markedet fra 2015 og frem til i dag. Det som belyses i kurset blir veldig relevant når man både skal vurdere økonomien i egen virksomhet og når man skal evaluere leverandører og kunder. Og dette er også spesielt viktig fra et eierskapsperspektiv, sier Lindseth.

Viktig med struktur i en hektisk hverdag
Dette semesteret holder han på med sin masteroppgave. Den er også knyttet til faget Finansregnskap og røde flagg. Med full jobb og barn så har det vært nødvendig å prioritere vekk andre ting i hverdagen, for å få tid til å skrive.

– Å komme i gang var en terskel, men etter at jeg hadde noen møter med min veileder Terje Heskestad, og fikk strukturert oppgaven, har det gått bra. Jeg har også laget meg en skrivestue hjemme på loftet hvor jeg jobber, sier Lindseth.

Svært fornøyd med veileder
Selv om det er mye arbeid, er ikke Lindseth i tvil om at å ta en MBA har vært både givende og nyttig. Han er også full av lovord om sin veileder.

– Jeg vil i høyeste grad anbefale studiet. Du får en personlig faglig utvikling. Fra et arbeidsgiverperspektiv tenker jeg også at veldig mange vil få igjen for å sende ansatte på videreutdanning. Det vil utvikle egne ressurser fremfor å måtte ansette nye.

– Hvordan er det å jobbe med veileder?

– For mange vil regnskapsteori og -praksis fremstå som noe tørt og kjedelig. Men Heskestad har en egen evne til å gjøre pensum relevant og spennende. Han er en svært motiverende figur, og gjør stoffet forståelig, sier Lindseth.