Følger drømmen om å jobbe med kunst

Caroline Michaelsen

Kurset har gitt meg muligheten til å stikke hodet inn i «kunstboblen» igjen og oppdatere meg på hva som skjer. Jeg har fått større nettverk og fått nye ideer til undervisningen.

Caroline Michaelsen

Lærer på Husabø ungdomsskole i Egersund

Caroline Michaelsen jobber som lærer i kunst- og håndverk og arbeidslivsfag i Egersund. Hennes første steg mot drømmen om en master i kunstfag var videreutdanning i kunst og visuell kommunikasjon på Universitetet i Agder.

– For et par år siden var jeg med en elev som hospiterte på design- og kunstlinja på en videregående skole. Da jeg kom inn i tegnehallen kjente jeg at det var her jeg skulle jobbe. Her følte jeg meg hjemme, sier Michaelsen.

Ønsker å undervise på videregående
Michaelsen har en bachelor i bygdeutvikling fra Høgskulen for landbruk og bygdeutvikling som ligger i Klepp kommune. Hun har deretter tatt pedagogikk. Etter å ha hørt på omgivelsene sine om at det ikke var lurt å satse på kunsten, har hun nå bestemt seg for å gå den veien hun selv har lyst til.

– Jeg angrer ikke på utdannelsen jeg har tatt. Entreprenørskap handler om kreativitet og se ressurser til å lage et produkt ut av det. Men det er kunst jeg har hatt lyst til å holde på med i mange år. Nå er jeg innstilt på å gå på skole i noen år til, og sakte men sikkert ta master i kunst og håndverk på deltid slik at jeg kan undervise på videregående, sier Michaelsen.

Fornøyd med studier på UiA
I kurset kunst og visuell kommunikasjon skal deltakerne få teoretisk kunnskap og praktisk erfaring med ulike materialer, teknikker og verktøy som er viktige når de arbeider med bilder. Michaelsen forteller at dette bygget på kunnskap hun hadde fra før.

– Kunnskap som har ligget litt dødt hos meg fikk en oppfriskning og kurset gav meg ideer til nye oppgaver. Det var også veldig inspirerende å få utvidet nettverket mitt med andre kunstfaglærere og å ha forelesere som også er aktive kunstnere. Jeg fikk mye ut av kurset, sier Michaelsen.

Ikke for krevende studier
Det kan være utfordrende å studere ved siden av full jobb. Michaelsen trekker frem motivasjon og intensive samlinger som en viktig faktor for at det i hennes tilfelle ikke har vært for krevende.

– Samlinger på fredag og lørdag gjør at jeg slipper å ta fri fra jobb. Er også så heldig at jeg har barnepass. Og så har jeg jo bestemt meg for endelig å ta steget ut i det å jobbe med kunst. Når kurset er interessant og lærerikt er koster det ikke så mye, sier hun.

– Vil du anbefale andre å ta studiet?

– Ja, så absolutt. Hvis jeg skulle ha noe å utsette, så måtte det bli at det bare er på femten studiepoeng. Det skulle gjerne vært 30. For øvrig er det fint å se at det kommer flere og flere kurs i praktisk-estetiske fag, og det må gjerne komme flere nettstudier også slik at de blir mer tilgjengelige for alle.