Jump to main content

– Fantastisk opplevelse å gjennomføre studiet

Student Sigmund Lindtveit (foto)

Sigmund Lindtveit

Daglig leder i Agder Linjerydding

Sigmund Lindtveit har mange års erfaring fra arbeidslivet og ønsket en faglig tilnærming til bedriftsøkonomi. Å få koblet teori med praksis ga en positiv opplevelse.

– Jeg har i arbeidslivet praktisert mye av det vi lærte i grunnleggende bedriftsøkonomi, men det å få den faglige tilnærmingen har vært veldig interessant, sier Lindtveit.

Han er daglig leder i Agder linjerydding og holder til i Vegårshei. Når videreutdanningen Grunnleggende bedriftsøkonomi ble tilbudt i Arendal, fikk Lindtveit tommel opp fra styret til å sikre seg kompetanseheving og studiepoeng.

– Noen temaer var særlig nyttige, som regnskapsføring og regnskapsanalyse. Jeg har fått en større forståelse for hva som ligger bak tallene og hva som påvirker dem. Det gir større trygghet i jobben, sier Lindtveit.

Tilbake til skolebenken

Grunnleggende bedriftsøkonomi er en videreutdanning på 7,5 studiepoeng og opptakskrav er generell studiekompetanse eller realkompetanse.

– Jeg har ikke vært på skolebenken på 20 år, og det var en helt fantastisk opplevelse å kunne gjennomføre dette studiet. Det er også helt avgjørende at det går an å komme inn med realkompetanse, sier Lindtveit.

Det å møte en dyktig og inspirerende foreleser var også motiverende for Lindtveit.

– Glen Qvam Håkonsen er en god formidler, som også har mye erfaring fra det virkelige liv som han knyttet opp til teorien. Det var også veldig positivt at han var tilgjengelig og hadde tid til veiledning og spørsmål en kveld i uken.

Gir mersmak

– Jeg har tre jenter i grunnskolealder. Det er fint for dem å se at jeg studerer, og å kunne vise dem at det er nyttig å studere, sier han.

Til andre som vurderer å ta videreutdanning innen økonomi har Lindtveit en oppfordring:

– Jeg vet det er mange bedriftsledere i små bedrifter som ikke har formell økonomikompetanse, så jeg vil absolutt anbefale studiet. Skulle det være noe man lurer på, er det bare å ta kontakt så kan jeg fortelle mer om dette faget, sier Lindtveit.

Og det er godt mulig Lindtveit kommer til å studere igjen.

– Dette ga absolutt mersmak og det er ikke utenkelig at jeg følger opp og tar noe mer, sier Lindtveit.