- Digitale verktøy kan lette min arbeidshverdag

Portrett av student på IKT og e-læring

Anita Christensen

Lærer ved Byremo videregående skole

Hvorfor valgte du videreutdanningen IKT og e-læring i yrkesfag?

– Først og fremt for å få mer kunnskap innenfor IKT og e-læring og for å få en bedre kompetanse i jobben min. Digital utvikling går raskt og det er viktig å følge med i hvordan man kan bruke digitalt verktøy, ulike programmer og metoder i undervisningen.

Hva er det viktigste du har lært gjennom studiet?

– Våge å utfordre meg selv i å trykke, feile, lete og finne ut av ulike programmer. I tillegg fant jeg to, tre metoder som passer for meg og min undervisning. Jeg har fått ideer om hvordan digitalt verktøy kan lette min hverdag og bli mer effektivisert, for eksempel ved å lære elevene å dokumentere arbeid med film og lydfil. For meg som lærer er det også effektivt å kunne gi tilbakemelding på elevarbeid med et skjermbilde av meg selv hvor jeg forklarer og evaluerer i elevens dokument. På den måten reduserer man det skriftlige arbeidet man ofte sitter i flere timer og forbereder.

Hvordan kan du få bruk for kompetansen fra studiet i din jobb som lærer?

– Jeg bruker kompetansen aktivt inn i undervisningen, men samtidig så er det viktig å finne en god balanse mellom digital og ordinær undervisning. Elevene har også lagt merke til kompetansehevingen og de syns det er gøy når lærerne viser kunnskap om digitale verktøy. . Dette fremmer motivasjon og interesse hos eleven. I tillegg veileder jeg mine kolleger i bruk av ulike programmer og verktøy som kan brukes i tilpasset undervisning eller i spesialundervisningen. Her har kompetansen min blitt mye bedre, og jeg føler jeg har mye mer kunnskap, tips og ideer å gi til mine kolleger.

Hvordan har det vært å kombinere jobb og studier?

– Det har fungert veldig bra. Jeg har en ledelse som ser verdien av kompetanseheving blant oss ansatte, og det er verdifullt og lønnsomt for hele skolen. Jeg har hatt stipendordning i år og jobbet hundre prosent i tillegg. Studiet har overkommelig arbeidsmengde, og mye av studiet er også lagt opp som praktisk arbeid på min arbeidsplass slik at man kan reflekterer over de erfaringer man gjør i løpet av arbeids/studie perioden. Studier på 15 studiepoeng og med en vurderingsform med bestått eller ikke bestått, gjør at alt føles overkommelig. Man kan sette søkelys på jobb og studie uten at det stresser deg helt på felgen i jaget mot en god karakter.

Er studiet noe du vil anbefale til andre?

– Ja, absolutt. Personlig vil jeg si at min digitale kunnskap lå på et middels nivå, så jeg har ventet i det lengste med å ta den siste modulen i Yrkesfaglærerløftet. Men, overraskelsen var stor og veldig positiv da jeg opplevde at pensumet ikke var for krevende slik at en med passe kompetanse kunne klare å følge med i undervisningen. Foreleserne var kunnskapsrike, veldig forståelsesfulle, enormt tålmodige, imøtekommende og hjelpsomme, så her har alle en mulighet for å komme igjennom studiet og få en høyere kompetanse innenfor IKT og e-læring. Det har absolutt vært et lærerikt kurs.

I tillegg har jeg vært så heldig å få lov til å ta de andre tre modulene i Yrkesfaglærerløftet og nå ser jeg en helhet i hele kurset. Det har resultert i fire flotte studier i Yrkesfaglærerløftet med totalt 60 studiepoeng. Her er det bare å snu seg rundt og meld deg på. Du bør ikke bli skuffet.