– Et enormt fortrinn for karrieren

Jeg kan virkelig anbefale å søke om internship, for du lærer så mye av dyktige fagfolk.

Daniel Liland

Student, femårig master i Økonomi og Administrasjon.

Daniel Liland tilbringer deler av siste året på mastergraden i Sparebanken Sør, hvor han jobber med anti-hvitvasking.

– Etter fire år med teori så merket jeg at det kunne være gøy å gjøre noe annet. Jeg fikk informasjon om internship-mulighetene, og det virket som et spennende tilbud. Jeg fikk mitt førstevalg, Sparebanken Sør, og stortrives med oppgavene mine, sier Daniel.

Han fattet interesse for aksjer og finans da han gikk på folkehøyskole, og søkte seg inn på den femårige masteren i økonomi og administrasjon. Det er et av studiene hvor studenter kan søke om internship i norske bedrifter, både her til lands og utenlands. Målet med internship-ordningene er å gi studentene muligheter til å kombinere teori og praksis, få arbeidserfaring og kontaktnett til videre karriere.

Les mer om internship her.

Detektivarbeid

– Jeg har fått prøve meg på mange forskjellige områder i Sparebanken Sørs anti-hvitvaskingsavdeling. Det er et slags detektivarbeid, hvor vi ser etter sammenhenger og prøver å avdekke mistenkelig økonomisk oppførsel. Du må tenke langt, og ha en god økonomisk forståelse i bunn. Det tar tid å sette seg inn i, men du får solid opplæring av eksperter som kan veilede deg, sier Liland.

Internshipet består av 300 arbeidstimer i bedriften, etterfulgt av 100 timers arbeid med en sluttrapport. For å kunne søke om internship må du gå på et av studieprogrammene på Handelshøyskolen ved UiA som tilbyr dette som valgemne, og levere søknad med karakterutskrift, motivasjonsbrev og CV, før hver utvalgte kandidat intervjues.  Det er konkurranse om plassene og Liland er veldig glad for at han fikk muligheten til å ta et internship, og håper at flere benytter seg av muligheten til å søke opptak.

– Det er et enormt fortrinn for karrieren, i hvert fall hvis du sammenligner med de som bare har utdanningen å vise til. Én ting er at det ser pent ut på CV-en, men du får et nettverk og en sjanse til å vise hva du kan. Jeg kan virkelig anbefale å søke om internship, for du lærer så mye av dyktige fagfolk, sier Daniel.

Nye muligheter

Han har også blitt ansatt av Sparebanken Sør i en 40% vikarstilling. Fra før av jobber han 60% med internshipet, så i en periode er han hele uken i banken.

– Jeg har blitt godt tatt imot og fått god opplæring, men det er også viktig å være litt frempå. Banken ønskte at vi studenter skulle vise initiativ, være motiverte og gjøre en god jobb. Selv har jeg interesse for kryptovaluta, og er i samtaler med banken om mulige emner innen dette for min masteroppgave. Det er en mulighet jeg ikke hadde fått uten internshipet, sier Liland.