– Ernæring er viktig for verdens befolkning

Stine Rambekk Henriksen

Ernæring, bachelor

Hvorfor valgte du dette studiet?

Jeg har alltid vært interessert i helse og kosthold. Jeg ønsket å lære mer om kroppen, kosthold, matatferd, globale ernæringsutfordringer og bærekraft. Da var ernæring et soleklart valg. Ernæring påvirker alle mennesker. Alle spiser mat, men likevel ser man så mange ulike utfall. Ernæring er fundamentet for en sunn befolkning og for å redusere fotavtrykk på jorden. Fagfeltet er mer i vinden enn noen gang og da er det spesielt viktig å ha ernæringsvitere der ute som kan komme med trygg og kunnskapsbasert råd og informasjon!

Vil du anbefale studiet?

Ja, her lærer du om de ulike sidene av ernæring – fra cellenivå i kroppen til globale utfordringer vi står ovenfor. Ernæring er så utrolig viktig både for deg, meg og verdens befolkning.

Hva er det beste med studiet ditt?

Noe av det beste er den store variasjonen i studiehverdagen. Både forelesninger, matlaging og laboratorium preger hverdagen. I tillegg ser jeg at det som læres på studiet er så betydningsfullt for samfunnet, og det er behov for flere som kanskje slår hull på noen myter for eksempel angående kosthold!

Vil du anbefale UiA?

Ja! UiA er et utrolig bra universitet som passer for enhver. Det er ikke for stort, det er oversiktlig, gode forelesere og lett å få hjelp med hva enn man skulle trenge. Kristiansand er en flott by å studere i, og det er mye sosialt som skjer her (vanligvis)! Alt fra quiz, idrettsaktiviteter til utekino, noe for enhver smak, og noe som gjør at UiA er kjent for sitt gode studentmiljø.

Hva gjør du utenom studiene?

I tillegg til å studere, jobber jeg deltid som servitør. Ellers er det svært viktig for meg å holde meg i bevegelse, i en ellers stillesittende studiehverdag. Jeg er utrolig glad i trening i form av styrketrening, volleyball og turer. Setter også stor pris på deilig mat, godt selskap, og spillkvelder er alltid gøy med gode venner.

Tips til nye studenter

Bruk tiden godt på studiene, men det er like viktig å nyte studietilværelsen. Bli kjent med medstudenter og delta på sosiale arrangementer for å bygge nettverk. Si mer ja enn nei! Hvis du ser en mulighet til å involvere deg i noe – grip den! Det kan være utfordrende, men svært lærerikt.