Det handler om kjærlighet, lidenskap og respekt for faget

Musikkstudenter er avhengig av hverandre for å spille og utvikle oss. Det gir gode venner, og ofte gode kolleger i fremtiden.

Benedikte Cecilie Gjertsen

Student, master i utøvende rytmisk musikk.

Hvorfor valgte du dette studiet?

Etter tre år på musikklinje og ett år med jazz på Toneheim FHS var jeg ikke klar for å legge musikken bort, og på et besøk på FHS av kunstfag-studenter fra UiA fikk jeg høre om studiet. Jeg skjønte umiddelbart at det var rytmisk musikk jeg ville studere.

Hva er det beste med å studere på UiA?

Det gode miljøet mellom studentene, og tett samarbeid mellom student og lærer er det jeg absolutt setter mest pris på. Dørene er alltid åpne om det så er korte spørsmål eller lange samtaler, og det skaper trygghet og gode læringsforhold. I tillegg er det å spille med medstudenter, være en del av et stort musikkmiljø og gode fasiliteter viktige faktorer.

Hva har du lyst til å jobbe med etter endte studier?

Jeg vil jobbe som musikkpedagog, og på sikt musikkterapeut. Faglærerstudiet har forberedt meg godt, og jeg har fått vikar,- og faste vokalpedagog-jobber underveis på studiet mye takket være praksis. Jeg vil også utvikle den utøvende delen, og håper å få jobbe med eget materiale og spille så mye som mulig etter endt studie.

Hvordan opplever du miljøet blant studenter og lærere?

Veldig godt og tett. Musikkstudenter omgås og blir kjent på kanskje en litt annen måte enn mange andre studenter fordi vi er avhengig av hverandre for å spille og utvikle oss. Det gir gode venner, og ofte gode kolleger i fremtiden.

Hva er det viktigste du har lært?

At ingen er best, og musikk ikke er en konkurranse. Det handler om kjærlighet til, og lidenskap og respekt for faget. Hver eneste student har unik smak og sound, og man må omfavne, være stolt av og utvikle det.