Det er stas å få studere det jeg er lidenskapelig opptatt av

Jeg ble nesten litt starstruck da jeg skjønte hvem alle lærerne var.

Grete-Johanne Knudsen

Student med Laptop som hovedinstrument

Hva studerer du og hvorfor valgte du dette studiet?

Jeg studerer andre året på Bachelor i Utøvende Rytmisk Musikk med Laptop som hovedinstrument. Det som førte til at jeg valgte akkurat dette studiet var et ønske og en mulighet til å kombinere både vokal, piano, musikkskaping og lydteknikk i ett instrument. Det er også litt gøy å studere noe som ikke er typisk for kvinner. Likevel ønsker jeg meg flere kvinnelige medstudenter på laptop - man trenger ikke være EDM-gutt for å trives her!

Hva betyr studiet for deg?

Det er hverdagen og livet mitt. Jeg har alltid vært omgitt av musikk og det er stas å få studere det jeg er lidenskapelig opptatt av. Jeg får frihet til å skape min musikk, samtidig blir jeg utfordret til å benytte meg av ulike innfallsvinkler og teknikker. Det gir meg en bredere kompetanse og en sterkere utvikling på flere felt, det kommer godt med i en tøff bransje.

Hva er det viktigste du har lært hittil?

Det er vanskelig å plukke ut én ting, jeg opplever at det vi lærer er både relevant, interessant og nyttig. I tillegg blir vi oppmuntret til å tørre å drømme. Det høres kanskje litt «Disney» ut, men det er substans i det - hvis ikke jeg tror at min musikk og det den formidler er interessant for verden, hvorfor skal verden da gidde å lytte til den?

Jeg lærer meg å stole på kunnskapen og talentene mine. Skal man våge å vise frem kunsten og håndverket krever det at man tror på det, satser på det!

Hva er det beste med å studere på rytmisk?

Folka og fasilitetene. Jeg ble nesten litt starstruck da jeg skjønte hvem alle lærerne var, og hva de har fått til. Mange av dem har jobbet med verdenskjente artister. I tillegg er de flinke til å lære fra seg. De er freshe, holder seg oppdatert og de er aktive produsenter og utøvere, så de vet hva vi går til. I tillegg har vi dyktige medstudenter, - nettverk er viktigere enn karakterer. Vi får boltre oss i øvingsrom og i studio, noen er til og med døgnåpne!