- Det er et utrolig godt fellesskap, som en familie kan du si

Earling Nikolaisen over klaveret, foto.

Du utvikler deg og modnes som musiker. Mange av lærene er jo utøvere, eller har vært det, så de kjenner det vi går i møte.

Earling Nikolaisen

Utøvende musikk - klassisk, bachelor

Earling Nikolaisen (22) fra Flekkefjord går tredje året på bachelorstudiet på utøvende musikk, med klaver som hovedinstrument.

- Jeg begynte å spile piano da jeg var liten, og bestemte meg for at det var dette jeg ville gjøre. Jeg hadde hørt mye om UiA, om lærerne og om miljøet, så det har liksom alltid vært det jeg har hatt lyst til.

Har studiet stått til forventningene da?

- Ja, absolutt. Jeg trives veldig, det er fine lokaler, og en blir kjent med nye folk. Når jeg tenker tilbake på de tre årene som har gått, har det nesten gått for fort, synes jeg. Det er utrolig gøy å studere her på UiA, og du blir tatt godt vare på. Alle backer hverandre opp her. Det er ingen spisse albuer, og folk som skal presse seg frem, men vi støtter hverandre og vil at alle skal gjøre det bra.

Å studere utøvende musikk, er ikke som alle andre studier.

- Vi er jo på skolen hele tiden. Det er det som kan være litt farlig, når hobbyen går over i studier. Det blir en slags livsstil, fordi du dedikerer deg helt til det du holder på med. Men dette er også viktig for å få fremgang. Man kan jo bli litt lei, men samtidig er det så utrolig givende.

Studiet er utøvende, som betyr at en god del av utdanningen lagt opp til at man skal bruke tid på øving og å finne rutiner. Utover dette lager studentene blant annet konserter og arrangementer hvor de mobiliserer hele linja, og skaper noe sammen.

- Så vi blir jo på en måte som en familie, kan du si.

Særlige erfaringer han trekker frem fra studiet er hvordan han blir forberedt på det han har i møte.

- En blir jo veldig bevisst på seg selv. Man lærer hvordan man skal takle ting. Du utvikler deg og modnes som musiker. Det føler jeg er en viktig faktor. Mange av lærene er jo utøvere, eller har vært det, så de kjenner det vi går i møte.

Han er også særlig fornøyd med sin hovedinstrumentlærer, og deres forhold.

- Man kommer så tett inn på hverandre, det blir ikke bare en vanlig lærer, kan du si. Den relasjonen som blir bygd opp etter noen år, den har vært veldig givende.

UiA er i en klasse for seg selv

Etter å ha sett litt hva som befinner seg i Norge, er han ikke i tvil om at UiA er i en klasse for seg selv. Både når det kommer til lokalene, og instrumentene de øver på.

- UiA er en fantastisk plass. Alt er nytt, nye lokaler og nye instrumenter. Vi øver jo på Steinway, og det er skikkelig kvalitet!

Etter at han er ferdig med bachelorstudiet ønsker han å ta en mastergrad i utøvende musikk – klassisk med ren utøvende fordypning.