Det beste med å studiet er alle dørene det åpner opp

Ole Henrik Mostad

Idrett, bachelor og idrettsvitenskap, master

Navn: Ole Henrik Mostad

Studium: Idrett, bachelor og idrettsvitenskap, master

Hvorfor valgte du studiet?

Idrett er noe jeg alltid har trivdes med, og fant ut ganske tidlig at idrett er noe jeg skulle jobbe i en eller annen form. Jeg valgte idrett fordi jeg ønsket å vite mer om kroppens oppbygning og funksjon, og ikke minst hvordan idrettsprestasjoner blir skapt. Under jobb med bacheloren så fant jeg ut mer av hva jeg syntes var gøy å holde på meg, og søkte derfor videre på master. Fortsette videre på UiA ble naturlig ettersom jeg var så fornøy med 3 årene jeg hadde hatt, og slått meg litt til ro med å bo i Kristiansand.

Hva er det beste med studiet ditt?

Det beste med å studiet er alle dørene det åpner opp. Studie legger til rette slik at alt du lærer er relevant og oppdatert informasjon. En idrettsfaglig utdanning gir det også store muligheter for fremtidige jobber. Ikke minst alle de praktiske erfaringene man gjør seg gjennom praktisk læring og datainnsamlinger til prosjekter. Samtidig som du jobber deg opp et sosialt nettverk av personer du blir kjent med. Ikke minst alle samtalene om alt og ingenting mellom forelesere gjør det lett å knytte bånd til dem.

Hva gjør du utenom studiene?

Utenom å sitte på skolebenken så holder jeg meg aktiv med trening og aktivitet. Enten det er en sykkeltur alene eller padel sammen med noen venner. Dette gjør også at jeg kan bruke mye av det jeg har lært gjennom studietiden i en praksis. Innimellom er det også greit å gjøre ingenting. Har vært studentambassadør for bachelor og master i idrett, og tidligere læringsassistent i arbeidsfysiologi og grunnleggende idrettsernæring.

Vil du anbefale studiet ditt?

Absolutt, du vil ikke angre. Jeg har trivdes utrolig bra og fått utrolig mye tilbake for å studere idrett. Ikke minst alle de kule mulighetene jeg har fått til å jobbe tett på noen av landets beste utøvere. Master er selvfølgelig mer krevende, men det forelesere lærer bort og selvstudiet man gjøre selv gjør det veldig overkommelig. De mindre klassene gjør lett å danne samhold, og lett og diskutere seg imellom.

Vil du anbefale UiA?

Kristiansand og UiA slår aldri feil. Bra vær, gode forelesere og ikke minst topp utstyr og samarbeidspartnere gjennom studietiden gjør at det å trives som student er ganske lett. Pluss alle de man blir kjent med på andre studier. Samarbeid mellom UiA og Olympiatoppen gjør at du har tilgang til en topp moderne lab, som man som student kan bruke i datainnsamlinger til prosjekter. Forskningsgrupper på UiA har også interne samarbeid mellom idrettsklubber og lag i diverse idretter, som gjør at man som masterstudent kan samarbeid med noen av landets beste utøvere i prosjekter. Som er en mulighet jeg absolutt anbefaler å ta hvis du får muligheten.

Tips til nye studenter:

Gå ut av komfortsonen. Det samholdet du får med medstudenter gjør det motiverende til å prøve nye ting, ikke minst prøve ut noe av det man får med seg fra forelesninger. All kunnskapen du har fra bacheloren er fremdeles relevant, og masteren bygger videre på det. Fortsett å bruk tiden godt med lesing, som idrettsstudent lærer man at prestasjoner ikke er skapt over natten, det sammen gjelder kunnskap du skal lære.