– Benytter utdanningen min hver eneste dag i jobben

Det er ingen tvil om at utdanningen jeg fikk på UiA gjorde meg godt rustet til å gjøre en god jobb helt fra start i min karriere.

Siv Elisabeth Rinden

Manager i PwC Consulting - Business Technology

Siv Elisabeth Rinden jobber som Manager i PwC Consulting - Business Technology. På Handelshøyskolen ved UiA tok hun en master i økonomi og administrasjon, som ga henne tittelen siviløkonom.

– Jeg valgte å studere økonomi og administrasjon fordi jeg ønsket å bygge videre på de analytiske ferdighetene jeg hadde opparbeidet i bachelor-programmet. Jeg hadde inntrykk av at finans-spesialiseringen (fra 2020 Analytical Finance) gikk mer i dybden på mye av det vi lærte der.

Hvorfor valgte du å studere ved UiA?

– Fordi UiA tilbød et helt unikt bachelor-program da jeg skulle starte studiene, som passet mine faglige interesser perfekt. I tillegg er det stor bredde i de ulike økonomirelaterte studieprogrammene. Dette var veldig appellerende for meg som ikke helt visste hvilken retning jeg ville gå helt fra start.

Etter endt bachelor-studie fortsatte jeg videre på UiA, fordi jeg ville bygge videre på det jeg synes var mest interessant fra bachelorgraden. I tillegg hadde jeg hørt mye bra om masterprogrammet, og jeg hadde inntrykk av at utdanningen var anerkjent i næringslivet. I tillegg er studentmiljøet på UiA helt fantastisk, så valget var egentlig ganske enkelt!

Siv Elisabeth ble ferdig med mastergraden i 2015, og sitter igjen med gode erfaringer fra å være student på UiA.

– Det å være ny student på UiA var ikke noe problem. Det var mange aktiviteter man kunne melde seg på i fadderuka, og det gjorde at jeg fort kom inn i hverdagen som student med masse nye bekjentskaper. I tillegg synes jeg det var godt tilrettelagt for utvikling, både faglig og personlig, gjennom de ulike fagene som ble tilbudt.

Hvordan var overgangen fra studier til jobb?

– Skummel! Jeg var usikker på hva som faktisk var forventet av en nyutdannet siviløkonom. Jeg syntes det var vanskelig å sette ord på min egen kompetanse. Før jeg startet å jobbe gikk jeg rundt med en klump i magen og var redd for at jeg ikke var god nok, og at jeg kom til å bli ‘avslørt’ på min manglende kompetanse. Men det snudde heldigvis veldig fort. Jeg trosset usikkerheten og kastet meg inn i alle prosjekter jeg fikk mulighet til å være en del av helt fra start, og skjønte fort at jeg faktisk hadde noe jeg kunne bidra med! Det gav en utrolig god mestringsfølelse.

I ettertid ser jeg at det er ingen tvil om at utdanningen jeg fikk på UiA gjorde meg godt rustet til å gjøre en god jobb helt fra start i min karriere, og at det ikke var noe hold i den usikkerheten jeg hadde.

Følte du at du stilte med gode kort i jobbsøknadsprosessen?

– Ja, det gjorde jeg. Det var mange bedrifter som var synlige på UiA på forskjellige måter. Det viser jo at markedet synes at utdanningene som tilbys er relevante.

Til daglig jobber Siv Elisabeth mye med å bistå kunder på veien mot å bli mer datadrevne. Dette gjøres ved å tilrettelegge og tilgjengeliggjøre data – både når det kommer til egen drift eller bransjen man opererer i - ved hjelp av bl.a analyse, design, arkitektur og datamodellering. Hensikten med dette er å legge til rette for å ta beslutninger basert på fakta, fremfor magefølelsen.

Hun har blant annet jobbet som seniorkonsulent i Atea og analytiker i Sparebanken Sør før PwC Consulting. Hun var også trainee i flere andre bedrifter, gjennom Trainee Sør.

– Jeg benytter utdanningen min hver eneste dag i jobben. Uten de statistiske metodene jeg lærte i utdanningen hadde jeg ikke fungert i min nåværende stilling. Selv om jeg ikke bruker de samme programvarene, så er de underliggende teknikkene de samme. Bruk av data og statistiske metoder blir bare mer og mer relevant for alle bransjer, og jeg føler virkelig at grunnlaget jeg har fått i utdanningen min gjør meg i stand til å ta del i og være med å påvirke i dette digitale skiftet. Organisasjoner blir mer datadrevne, og derfor er, og blir, analytiske ferdigheter mer ettertraktet.
I tillegg har studiet gitt meg god innsikt i hvordan det finansielle markedet fungerer.

Hvilke avgjørelser eller handlinger har hatt mest betydning for at du er der du er i dag?

– Jeg har hele tiden valgt faglig retning etter hva som genuint interesserer meg, og som jeg har lyst til å bli god til. Dette, sammen med avgjørelsen om å søke Trainee Sør, har definitivt hatt mest å bety for der jeg er i dag. Som trainee må man kaste seg ut i prosjekter fra dag én, være nysgjerrig og tørre å tro at man faktisk har noe å bidra med! Det har jeg gjort og det har åpnet mange dører for meg. Alt er mulig så lenge man synes det man driver med er gøy. Da blir du god! I tillegg er det viktig å ikke låse seg til en plan for hvor eller hva man ser for seg å jobbe med. Da kan du gå glipp av muligheter.

Har du noen tips til kommende eller nåværende studenter?

– Velg en retning du er genuint nysgjerrig på. Diskuter med medstudenter og forelesere hver dag, det gjør deg bedre rustet i møtet med arbeidslivet. Bruk tid på masteroppgaven, den kan ha mye å si for mulighetene du får etter studiene. Og ikke minst, ta del i sosiale tilstelninger, enten gjennom linjeforening eller andre arrangementer. Studietiden kommer til å bli mye hyggeligere, og du kommer til å få venner for livet!