- Å jobbe med musikk tror jeg må være drømmejobben

Øystein Flemmen

Student

Hva var bakgrunnen din før du studerte master i Project Management for Music and Stage ved UiA?

Musikk har alltid vært en av mine største interesser, og jeg kom fra musikklinja på videregående. Jeg tok deretter Bachelor i Faglærer Teater, før jeg etter noen år i arbeidslivet bestemte meg for å gå videre på master. Jeg jobber nå som produsent ved siden av studiene.

Hvorfor valgt du prosjektledelse masterstudie ved UiA?

Siden musikken alltid har vært min lidenskap, var jeg på ballen med en gang jeg hørte om denne masteren. Det virket utrolig spennende å lære mer om prosjektledelse av musikkfestivaler, og studiet ga i tillegg mulighet for spennende praksisplasser.

Hvordan opplever du studietiden din ved UiA?

Mange i klassen er godt voksne med jobber ved siden av, noe studiemiljøet preges av. Det tror jeg er sunt. Har man noen år bak seg i arbeidslivet har man også mer erfaring å komme med i diskusjoner i klasserommet, og man får mange ulike innblikk og synspunkter. Jeg får et sterkt faglig utbytte av det.

Hvor har du gjennomført praksis?

Jeg har hatt praksis på Palmesus, og det har vært veldig spennende. Det som er gøy med Palmesus er at de har nådd et visst nivå, og har nå begynt å tenke litt utenfor boksen. Hvordan de kan nå nye målgrupper og hva de kan gjøre for en annen type gjeng enn de som kommer på festen. De har for eksempel hentet inn Elton John, som har en litt annen målgruppe. I tillegg arrangerte de en familiedag i Tresse sammen med FVN, så de gjør på en måte hele byen om til en fest for alle.

Hva er det viktigste du har lært hittil?

Jeg har begynt å like fag jeg aldri hadde trodd jeg kom til å bevege meg inn på, som bedriftsøkonomi, jus og den pakka der. Masteren er et samarbeid mellom kunstfag og Handelshøyskolen, og det er en spennende kombinasjon. Man trekker ut relevante aspekter fra de tradisjonelle fagene, og gjør dem relevante for kulturnæringen. Innen jus har vi for eksempel kontraktsrett og arbeidsrett, som er viktige fag for gjennomføring av kulturarrangementer. I tillegg har vi audience development, som er et markedsføringsfag. Så man får bevege seg innenfor mange ulike fagområder, og ta med seg det mest vesentlige.

Hvilke karrieremuligheter har du etter studiene?

Etter endte studier kan jeg jobbe med prosjektledelse i mange ulike bransjer, og vi har både hatt generelle fag som bedriftsøkonomi og prosjektledelse, som gjorde at jeg følte jeg kunne gå rett inn som prosjektleder i Nye Veier. Samtidig så har vi hatt flere fag som er tilpasset kultur- og musikk bransjen, så jeg tror mulighetene er mange for å jobbe med ulike prosjekter og kulturarrangementer.

Hva er drømmejobben din?

Det å jobbe med noe innen musikk tror jeg må være drømmejobben!

Vil du anbefale studiet ditt?

Jeg kan absolutt anbefale studiet til de som ønsker å jobbe med kulturarrangementer, markedsføring og prosjektledelse. Man har mange muligheter etter endte studier til å skape sin egen karrierevei, og gjennom studiet har man fått knyttet mange nye kontakter som blir verdifulle senere.