Jump to main content

– Hvis du syns det er spennende å bli kjent med folk fra forskjellige land, så er International Business helt perfekt for deg

Hvis du syns det er spennende å bli kjent med folk fra forskjellige land, så er Master i International Business helt perfekt for deg. Vi har vært så heldig og hatt mange internasjonale studenter og utvekslingsstudenter i klassen vår som har vært ivrige i å fortelle om deres perspektiver.

Sarah Allouch

student, Master i International Business

Navn: Sarah Allouch
Studieprogram: International Business, masterprogram

Jeg tok bacheloren min på Høyskolen Kristiania i Reiselivsledelse og opplevelsesutvikling. Ved siden av bacheloren jobbet jeg deltid på flyplassen og ble veldig glad i miljøet der. Under bacheloren min dro jeg på utveksling til Australia (anbefales!). Etter at jeg var ferdig med bacheloren, visste jeg at jeg fortsatt ville arbeide på flyplassen og fikk meg derfor jobb for flyselskapet Qatar Airways. Her jobbet jeg i to år før jeg pakket kofferten og flytta til Kristiansand.

Hvorfor valgte du International Business?

Etter at jeg tok en så spesifikk bachelor, ville jeg ta en master som kunne åpne flere dører for meg. Jeg var ute etter noe verdensomspennende da jeg hadde jobbet på en veldig internasjonal arbeidsplass og var rett og slett fascinert av det. I tillegg syntes jeg at fagene hørtes interessante ut. Jeg har fått en bedre forståelse av alt det som skjer utenfor Norge, ledelse i mangfoldige arbeidsplasser og ferdigheter i internasjonal markedsføring. Du får også muligheten til å søke internship i både norske og utenlandske bedrifter, og det var en viktig trekkfaktor for meg. Jeg har fått trent meg på å snakke og skrive gode tekster på engelsk, da hele studiet er på engelsk.

Hvordan er studentlivet på UiA Campus Kristiansand?

Jeg ble lurt til å tro at Kristiansand var Norges Syden! Og det er det jo på sommeren, men resten av året er det en helt annen historie. Jeg er fra Østlandet og visste at jeg ville prøve noe annet en stund. I tillegg hadde jeg hørt mye positivt om Kristiansand og UiA så da falt valget naturlig. Det er også godt for meg å vite at jeg ikke er lange veien hjemmefra.

Du fikk muligheten til å ta internship gjennom studiet. Hva var rollen din? Hvordan var det?

I begynnelsen var ting veldig usikkert med tanke på covid-19, men da vi fikk grønt lys var det bare å begynne å pakke kofferten (igjen). Jeg var en av totalt fire studenter som fikk dra på internship høsten 2022, så det var veldig stas! Basert på mine tidligere erfaringer ble jeg plassert i Supply Chain avdelingen til Yara Tanzania. Her gikk jobben ut på import og eksport av gjødsel, samt forsending til Yaras distributører.

Jeg fikk tidlig ansvar for å sende daglige oppdateringer på gods i transitt og et par månedsrapport. Jeg hjalp også til med planlegging og utregning av transport på gjødsel, og når det var rolig i min avdeling, fikk jeg bistå i regnskapsavdelingen.

Har du noen historier som du opplevde at du brukte utdanningen din i livet / internship?

Med internasjonale forelesere har jeg blitt mer eksponert for andre undervisningsmetoder, og jeg syns det er interessant hvordan de legger opp forelesningene. Flere av dem oppfordrer til å være aktive i timen, og det er jo ikke så typisk norsk. Dette har gjort meg mye tøffere når det gjelder å ta ordet i klassen og holde presentasjoner. Jeg har dratt nytte av det internasjonale miljøet i klassen til å få tips og anbefalinger før jeg reiste til Tanzania på internship. Internshipet har nok også lært meg å ta livet litt mer med ro da alle der lever etter «Hakuna Matata».

Hva vil du jobbe med etter masteren?

Jeg drømmer om å jobbe i utlandet! Mange er nok enige i at vinterhalvåret i Norge er litt trist og deprimerende, så målet er å få meg en jobb hvor jeg kan nyte bra vær og god mat året rundt.

Hvor jeg får jobb er ikke så viktig, det som er avgjørende for meg er arbeidsmiljø. Jeg må ha en jobb hvor jeg trives og har positive og engasjerte kollegaer rundt meg. Det hadde vært gøy å jobbe i en internasjonal bedrift, og gjerne med mulighet for å utveksle til andre kontorer i verden. Kofferten min er alltid pakket!

Har du noen tips til kommende studenter?

Nyt studietiden da veldig mange av oss bare er student én gang. Jeg elsker å reise, og har brukt fleksibiliteten studiehverdagen bringer til å reise langt. Lite tips er også å finne en god struktur, det kommer deg til gode senere i livet. Det som har funket for meg er å legge meg og stå opp til faste tider, sette en plan for dagen og fast plass for å studere. Nå har du tid til å prøve og faile, så finn noe som funker for deg.

Denne har du sikkert hørt før, men får du muligheten til å ta et semester i utlandet, gjør det! Det er så mye å lære av å studere, og eventuelt jobbe, i utlandet. I tillegg er dette noe jeg har lagt merke til at arbeidsgivere ser positivt på, da det skiller deg ut i mengden og viser at du tør å gå utenfor komfortsonen. Det er så mye å oppleve der ute!