På besøk hos Børnehuset Stjernen

To dager i april dro 55 barnehageledere på studietur til Børnehuset Stjernen i Herning kommune i Danmark for å se nærmere på en innovativ og visjonær institusjon.

Studenter på besøk på Børnehuset Stjernen (foto)

Spente studenter før omvisningen hos Stjernen.

Børnehuset Stjernen har valgt en organisasjonsmodell med en unik overgang mellom barnehage og skole.

Dette er en aldersintegrert institusjon med over 500 barn i ulike avdelinger fra «vuggestue» til junior- og ungdomsklubb, som har lykkes godt med kulturbyggingsarbeidet på tvers av barnehage/skole.

Studieturen ble arrangert av EVU-enheten ved Fakultet for samfunnsvitenskap som en del av videreutdanningstilbudet Nasjonal styrerutdanning ved UiA. Dette studiet har vært tilbudt ved UiA, i samarbeid med Utdanningsdirektoratet, siden satsing på et nasjonalt lederopplæringstilbud for landets barnehagestyrere ble etablert i 2011.

Ledelse og organisasjonskultur på timeplanen

Lederne startet på styrerutdanningen høsten 2014. Våren 2015 gjennomfører de kurset Organisasjonsutvikling- og læring i kunnskapsorganisasjoner.

Kurset har fokus på hvordan ledere gjennom organisasjonsdesign og organisasjonskultur kan fremme organisasjonsutvikling- og læring i barnehagen.

Som en del av kursets fagplan ble det arrangert en studietur til Børnehuset Stjernen 15. – 16. april hvor lederne/studentene fikk omvisning og foredrag av institusjonsleder Morten Madsen.

Han fortalte historien om hvordan Stjernen har løst oppdraget med å skape en innovativ og visjonær institusjon og skole, hvor pedagogikk og arkitektur går opp i en høyere enhet (visjon, Stjernen). En viktig del av oppdraget har vært å arbeide med organisasjonskulturen, med et særskilt fokus på relasjon mellom barnehagepedagog og lærer.

Sosialt og faglig fokus

Etter omvisningen ble det arrangert en felles middag på Skaga Hotel i Hirtshals hvor hovedrett, dessert, nettverksbygging og gode diskusjoner stod på menyen.

Før hjemreise andre dag ble organisasjonskultur igjen satt på dagsorden. I forkant hadde studentene kartlagt sin egen organisasjonskultur, og Linda Hye (EVU-leder og ph.d.-stipendiat) holdt en forelesning om hvordan man analyserer og tolker resultatene av kartleggingen.

Engasjementet var stort, og lederne var fokusert på semesteroppdraget; hvilken organisasjonskultur har vi, hva er fremmende og hemmende i denne kulturen og hvor skal kulturpilen peke i fremtiden.

I siste semester skal lederne ha fokus på endringsledelse og sette i gang et utviklingsarbeid.

Les mer om studiet Nasjonal Styrerutdanning her!

Stemningsbilder fra omvisningen hos Stjernen

Børnehuset Stjernen Hall
Børnehuset Stjernen Gymsal
Børnehuset Stjernen Arbeidsrom