Innovasjonsledelse - del av NODEs klyngeutviklingsprogram

21 deltakere fra 12 NODE-bedrifter har våren 2016 gjennomført del to av NODEs klyngeutviklingsprogram: Innovasjonsledelse ved UiA.

Fremste rad fra venstre: Erik Moster (Norsafe), Marit Dolmen (GCE NODE), Mads Bjørnenak (Stimline), Ingrid Liv Helling (National Oilwell Varco), Kristine Wikander (Qmatec), André Torkelsen (entreprenør) og Anne Mari Graver (Aust-Agder bibliotek). Bakerste rad fra venstre: Christian von der Ohe (Castor Drilling Solution), Peter Gundlach (Management for projects), Marie Borgen (Nymo), Bjørn Saltermark (GCE NODE), Trond Friisø (Origo Solutions), Jeffrey Roberts (KSMV), Bjørn Viken (National Oilwell Varco), Hans Jørgen Mørch (CFD Marine), Gunnar Semb (Norsafe) og Svein Erik Mykland (Offshore Wind Industries). (Foto: Arne Roger Janse)

Programmet har fokusert på hvordan kunnskapsoppbygging, læring og innovasjon foregår i virksomheter og hvordan innovativ aktivitet kan organiseres og ledes.

Deltakerne har fått en teoretisk innføring i innovasjonsfaglige begreper og teorier, samt kunnskap om ulike modeller av- og perspektiver på innovasjonsprosesser og innovasjonsresultater, hvilke ressurser i og utenfor virksomheter som er sentrale for å lykkes med innovasjon, samt en introduksjon til sentrale innovasjonsledelsesfaglige temaer.

Sentrale tema

• Introduksjon, søkefasen, utvelgelsesfasen
  • Utviklingsprosessen, gevinstrealisering
  • Innovasjonsressurser

Fagansvarlig og foreleser: Førsteamanuensis Tor Helge Aas ved Handelshøyskolen ved UiA.

Gjesteforelesere og innledere fra NODE-bedrifter.

Administrativt ansvarlig: EVU-enheten ved Handelshøyskolen ved UiA.

Se også omtale på GCE NODEs nettside

Vårens tilbud er forankret i videreutdanningstilbudet Innovasjonsledelse, 10 studiepoeng, og kan innpasses som valgemne i studiet MBA - Executive Master of Business Administration

Klyngeutviklingsprogrammet

Første del av klyngeutviklingsprogrammet, Supply Chain Management, ble levert av Handelshøyskolen ved UiA høsten 2015 for 29 deltakere fra NODE-bedrifter.

Les mer om programmet her

Tekst: Hilde Vik
Foto: Arne Roger Janse