Entreprenørskap og innovasjon i Stockholm

To dager i mars var flere Executive MBA-studenter på studieopphold i Stockholm. Besøk ved Stockholm School of Economics var en av postene på programmet.

EVU-enheten i Stockholm. (Foto: EVU-enheten)

Gjesteforelesning

Stockholm School of Economics (SSE) er en av Europas ledende handelshøyskoler, og inngår i det internasjonale nettverket til Handelshøyskolen ved UiA.

På programmet stod bla. gjesteforelesningen «How to achive start-up success» med Dr. Pontus Engström, SSE og “E-commerce on an emerging economy” med Nuru Muro, grunnlegger av Kivuko.com som leverer online shopping til millioner av internett-brukere i Tanzania.

Gjesteforelesning ved Nuru Muro, grunnlegger av Kivuko.com (Foto: EVU-enheten)

Bedriftsbesøk

Bedriftsbesøk til suksessfulle entreprenørbedrifter inngikk også i programmet.

Ved Institutet för Næringslivsforskning (IFN) gav administrerende direktør og professor Magnus Henrekson en presentasjon med tema «Forståelse for entreprenørskap – definisjon, funksjon og politikk». IFN er et av Sveriges ledende forskningsmiljøer innen industriell økonomi, og som sammen med Entreprenörskapsforum årlig deler ut prisen «Global Award for Entrepreneurship Research».

Presentasjon ved professor og VD Magnus Henrekson ved IFN. (Foto: IFN)

Ved Aksel Johnson Group fikk studentene en orientering om familiebedriften som i dag er et av de største handels- og serviceselskap i Norden, med tusenvis av selskap over hele verden. Blant selskap etablert i Norge finner vi bla. Kicks (skjønnhet), Dustin (IT-produkter), Åhlèns (mote og hjem) mfl. Direktør for HR og Innovasjon, Pia Anderberg, fortalte om hvordan Axel Johnson kontinuerlig jobber med utvikling og fornying for å imøtese stadig nye globale trender innen handel, samt hvordan de identifiserer gode idéer og investerer i mindre entreprenørskapsbedrifter.

Bred studentgruppe

Studieoppholdet ble gjennomført som en av totalt tre samlinger i kurset  Entreprenørskap og innovasjon, hvor de fleste studentene tar kurset som en del av studiet Executive MBA.

Professor Trond Randøy, faglig koordinator for MBA-programmet og studieoppholdet.

Studentgruppen representeres av ledere og ansatte i innovasjons- og teknologibaserte virksomheter i offentlig og privat sektor, samt flere gründere som selv har startet opp egne virksomheter. Dette betyr at studentene har stor variasjon i bakgrunn og arbeidserfaring som trekkes inn i diskusjoner og gruppeoppgaver gjennom studiet.

Professor Trond Randøy er faglig koordinator for MBA-programmet.
Sammen med professor Jan Inge Jenssen har han også det faglige ansvaret for kurset og studieoppholdet.

- Det var en spennende studentgruppe som deltok på samlingen, og felles middag etter første dag var også med på å sette en fin ramme for oppholdet avslutter professor Randøy.

Les mer om kurset Entreprenørskap og innovasjon

Tekst: EVU-enheten