0
Hopp til hovedinnhold

Bli mer digital

Den teknologiske utviklingen går raskt, og som ansatt i skolen er det viktig å holde seg oppdatert. Kurset web og nettkunnskap på Universitetet i Agder gir deg den grunnleggende kompetansen.

Artikkelen er mer enn ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Universitetslektor Rune Andersen.

Universitetslektor Rune Andersen skal undervise ansatte i skolen om web- og nettkunnskap til våren.

– Digital kompetanse er definert som en av de fem grunnleggende kompetansene i skolen. Ved å ta dette kurset vil lærere tilegne seg kunnskaper om bruk av sosiale medier, vanlig ferdsel på nett og de vanligste fallgruvene en møter ved bruk av digitale verktøy i skolen, sier Rune Andersen, universitetslektor på Institutt for IKT.

Rune Andersen har lang fartstid i skolen, samt en master i pedagogisk bruk av IKT. Han har undervist på alle trinn i grunnskolen og videregående skole, og jobber nå på bachelor- og masterprogrammet i multimedia og e-læringsverktøy ved UiA.

Dette har gitt Andersen førstehåndskunnskap om læreres digitale utfordringer, og tanker rundt hva som kan bidra til å møte disse utfordringene.

Basisinnføring
– Hva vil du si til lærere som frykter at kurset blir for teknisk?

– Kurset skal gi en basisinnføring i emnet. Det vil si at har du grunnkompetansen som en lærer har, at du har vært borti tekstbehandling, PPT og kanskje en læringsplattform. Da skal du enkelt kunne navigere deg frem her, sier Andersen

Det viktigste man lærer på kurset er grunnleggende forståelse for bruk av Internett til undervisningsformål, og mulighetsrommet som åpner seg.

– I tillegg kunnskap om hvordan en unngår de verste feilene en kan gjøre. Hvis man føler at kurset kan bli for teknisk er det nettopp derfor man skal ta det, sier Andersen med et smil.

Praktiske samlinger
Kurset gjennomføres som nettkurs pluss to til tre helgesamlinger fra fredag til lørdag på Universitetets Campus i Grimstad, og er på 10 studiepoeng. Dette gjør det mulig å følge kurset uten å måtte basere seg på vikarer.

– På samlingene gis det først en innføring i hva det spesifikke emnet handler om og litt historikk rundt dette. Deretter gis en kort innføring i bruksområder og hvordan sette i gang selv. Her bruker vi kjente eksempler. Deretter er det praktiske øvelser som gjør læreren i stand til å benytte seg av verktøyene i sin arbeidshverdag, sier Andersen.