Det blir ikke opptak til dette studiet høsten 2021.
Bruk av digitale verktøy og teknologi er forankret i rammeplanene for lærerutdanning og i læreplanverket for grunn- og videregående skole. Digital kompetanse er gjennomgående i alle fag fra grunnskolen til og med videregående skole. Utvikling av tilgjengelige IKT-løsninger og digitale verktøy for undervisning og læring skjer raskt, og bruken av digitale plattformer er en integrert del av hverdagen for barn og unge, både på skolen og i fritiden. Framtidens skole vil bli teknologibasert i enda større grad enn nå, og den vil kreve kunnskap om digitale verktøy. Dette årsstudiet vil gi deg muligheten til å opparbeide deg kompetanse i relevant og pedagogisk bruk av IKT med fokus på bruk i skolen, slik at du kan utnytte potensialet i den teknologien som er tilgjengelig.
Studiet er nettbasert med tre samlinger i semesteret kombinert med digitale ressurser og oppfølging på nett.
Programmet vil gjøre deg i stand til å beherske:
Studiet tilbys ferdig utdannede pedagoger med bakgrunn fra enten allmenn-/grunnskolelærerutdanning eller bachelorutdanning og PPU. Kandidatene får kompetanse i å integrere og anvende IKT og digitale verktøy i ulike undervisningsfag, samt å undervise egne teknologifag i skolen som f.eks. Teknologi og forskningslære eller Teknologi i praksis. Det gis rom for å bruke sine egne undervisningsfag som bakgrunn for de praktiske arbeidene.
Fullført lærerutdanning. Som fullført lærerutdanning regnes 4-årig eller 5-årig lærerutdanning, PPU i kombinasjon med fullført bachelor- eller mastergrad eller 3-årig faglærerutdanning. Dersom det er flere kvalifiserte søkere enn ledige studieplasser, skal minst halvparten av plassene gå til søkere med 4-årig eller 5-årig lærerutdanning. Søkere med utenlandsk utdanning må ha utdanningen godkjent av Utdanningsdirektoratet.
8488
30
Norsk
Enkelte emner kan bli gitt på engelsk.