0
Hopp til hovedinnhold
Varighet
3 år
Studiepoeng
180
Omfang
Heltid
Start
Høst 2019
Studiested
Kristiansand

Ønsker du å jobbe med markedsføring, merkevareledelse eller markedsanalyse? Er du interessert i hvordan bedrifter ledes? Har du ambisjoner om på sikt å lede en markeds- eller salgsavdeling? Bachelorprogrammet i markedsføring og ledelse gir deg grunnleggende kunnskaper som hjelper deg å nå dine mål. 

 

Hva lærer du?

Bachelorprogrammet gir gode kunnskaper og verktøy innenfor markedsføring, kundeatferd og ledelse. I tillegg får du en god innføring i økonomisk-administrative og samfunnsvitenskapelige temaer. De to første årene av programmet består av obligatoriske emner. I tredje studieår kan studentene enten velge HR og organisasjonsutvikling på 60 studiepoeng i Grimstad, eller ta det tredje året i Kristiansand, hvor det inngår valg-/fordypningsemner i høstsemesteret og obligatoriske emner og bacheloroppgave i vårsemesteret.

Jobbmuligheter

Kandidater fra dette programmet er aktuelle for en rekke stillinger i private og offentlige virksomheter, spesielt innenfor områder som markedsføring og markedsanalyse. Studiet er velegnet for deg som skal ha ansvar for markedsføring og salg, og kan fungere som et utgangspunkt for deg som ønsker å lede mindre bedrifter og avdelinger.

Oppbygging

 

Se hele studieplanen

Opptakskrav og poeng

Opptakskrav

Generell studiekompetanse

Anbefalte forkunnskaper
Det er en fordel med gode kunnskaper i engelsk.

Poenggrense ved forrige opptak

Ordinær kvote

44,0

Alle søkere konkurrerer om en studieplass i en ordinær kvote. I denne kvoten konkurrerer du på grunnlag av konkurransepoengene dine. Konkurransepoeng består av karakterpoeng og eventuelle tilleggspoeng.

Kvote for førstegangsvitnemål

41,5

Du konkurrerer i kvoten for førstegangsvitnemål dersom du ikke fyller mer enn 21 år i året du søker opptak og har fått utstedt førstegangsvitnemål på normert tid i videregående opplæring, eller har generell studiekompetanse på bakgrunn av vitnemål fra yrkesfag og studiekompetansefagene. Skal du søke studier med spesielle opptakskrav, og konkurrerer i førstegangsvitnemålkvoten, må fagene som inngår i det spesielle opptakskravet stå på førstegangsvitnemålet ditt. 50 prosent av alle studieplassene gis i denne kvoten, og du konkurrerer kun med skolepoengene dine. Det står «Førstegangsvitnemål» på vitnemålet ditt om du har det.

Utveksling

Handelshøyskolen ved UiA har et internasjonalt fokus, og vi har mange ulike nasjonaliteter representert blant våre studenter og ansatte. Mange benytter seg av muligheten til å dra på studentutveksling gjennom en av våre mange samarbeidsavtaler med universiteter og høyskoler i utlandet. 

I bachelorprogrammet i markedsføring og ledelse kan studentene søke om utveksling i femte semester. Handelshøyskolen oppfordrer alle sine studenter til å dra på et utvekslingsopphold i løpet av studietiden, for å få en ytterligere fordypning og faglig bredde. I tillegg vil et utvekslingsopphold gi studentene et sosialt utbytte, en større innsikt i og forståelse for internasjonale og globale spørsmål og utfordringer, og for mange gir utvekslingsoppholdet en mulighet for internasjonal nettverksbygging. Les mer om utvekslingsmuligheter og internasjonalisering ved Handelshøyskolen her.

Alt du trenger å vite om utveksling

Andre studier du kanskje vil like

Fakta

Søknadsfrist

15. april

Søkekode

201 359

Antall plasser

60

Spørsmål om opptak til studiet?

Spørsmål om innholdet i studiet?

Studiet tilbys av

Handelshøyskolen ved UiA

Se hele studieplanen

Spør studentene

Emporium linjeforening logo

Emporium er studentforeningen til markedsføring og ledelse ved UiA. Følg eller spør dem gjerne for innblikk i studenttilværelsen.

(UiA tar ikke ansvar for innhold og svar gitt av studentforeninger.)

Send studiet på mail