Ønsker du å jobbe med markedsføring, merkevareledelse eller markedsanalyse? Er du interessert i hvordan bedrifter ledes? Har du ambisjoner om på sikt å lede en markeds- eller salgsavdeling? Bachelorprogrammet i markedsføring og ledelse gir deg grunnleggende kunnskaper som hjelper deg å nå dine mål.
Studerer du hos oss får du utdanning av høy, internasjonal kvalitet. Vi er én av kun to norske handelshøyskoler med internasjonal AACSB-akkreditering. Et vitnemål fra Handelshøyskolen ved UiA vil kunne gi deg mange fordeler i fremtiden.
Bachelorprogrammet gir gode kunnskaper og verktøy innenfor markedsføring, kundeatferd og ledelse. I tillegg får du en god innføring i økonomisk-administrative og samfunnsvitenskapelige temaer. De to første årene av programmet består av obligatoriske emner. I tredje studieår kan du enten velge utveksling eller valgemner i høstsemesteret, mens vårsemesteret består av obligatoriske emner og bacheloroppgave. Du kan også velge HR og organisasjonsutvikling på 60 studiepoeng i Grimstad som tredje studieår.
Kandidater fra dette programmet er aktuelle for en rekke stillinger i private og offentlige virksomheter, spesielt innenfor områder som markedsføring og markedsanalyse. Studiet er velegnet for deg som skal ha ansvar for markedsføring og salg, og kan fungere som et utgangspunkt for deg som ønsker å lede mindre bedrifter og avdelinger.
Generell studiekompetanse
Anbefalte forkunnskaper
Det er en fordel med gode kunnskaper i engelsk.
Alle søkere konkurrerer om en studieplass i en ordinær kvote. I denne kvoten konkurrerer du på grunnlag av konkurransepoengene dine. Konkurransepoeng består av karakterpoeng og eventuelle tilleggspoeng.
Du konkurrerer i kvoten for førstegangsvitnemål dersom du ikke fyller mer enn 21 år i året du søker opptak og har fått utstedt førstegangsvitnemål på normert tid i videregående opplæring, eller har generell studiekompetanse på bakgrunn av vitnemål fra yrkesfag og studiekompetansefagene. Skal du søke studier med spesielle opptakskrav, og konkurrerer i førstegangsvitnemålkvoten, må fagene som inngår i det spesielle opptakskravet stå på førstegangsvitnemålet ditt. 50 prosent av alle studieplassene gis i denne kvoten, og du konkurrerer kun med skolepoengene dine. Det står «Førstegangsvitnemål» på vitnemålet ditt om du har det.
Handelshøyskolen ved UiA er internasjonalt akkreditert av AACSB (the Association to Advance Collegiate Schools of Business). Akkrediteringen åpner dørene for samarbeid med gode institusjoner verden over. Handelshøyskolen ved UiA har samarbeidsavtale med mange universiteter og høyskoler i utlandet. Dette gir deg mulighet til å dra på utveksling til gode institusjoner andre steder i verden.
I bachelorprogrammet i markedsføring og ledelse kan studentene søke om utveksling i femte semester. Handelshøyskolen ved UiA oppfordrer alle sine studenter til å dra på et utvekslingsopphold i løpet av studietiden, for å få en ytterligere fordypning og faglig bredde. I tillegg vil et utvekslingsopphold gi studentene et sosialt utbytte og en større innsikt i og forståelse for internasjonale og globale spørsmål og utfordringer. For mange gir også utvekslingsoppholdet en mulighet for internasjonal nettverksbygging. Les mer om utvekslingsmuligheter og internasjonalisering ved Handelshøyskolen her.
201 359
110
Norsk
Enkelte emner kan bli gitt på engelsk.
Emporium er studentforeningen til markedsføring og ledelse ved UiA. Følg eller spør dem gjerne for innblikk i studenttilværelsen.
(UiA tar ikke ansvar for innhold og svar gitt av studentforeninger.)
For første gang er UiA-studenter med i konkurransen BI International Case Competition Nordic Edition. Konkurransen utfordrer studenter til å lage gode løsninger på store bedrifters utfordringer.
Bachelorstudiet kvalifiserer for videre studier på masternivå – både i Norge og i utlandet.
Opptakskravene ved det enkelte masterstudium, i tillegg til karakterene, bestemmer hva du kan studere videre. Vær oppmerksom på at endringer i opptakskrav kan forekomme.