Kurset gir deg kunnskap om å arbeide med innovasjon og nye forretningsmodeller, herunder ulike typer innovasjoner, trinn i innovasjonsprosessen, intern innovasjon og nye digitale løsninger.
Kurset retter seg mot ledere og fremtidige ledere i næringslivet (privat og offentlig sektor) og tar utgangspunkt i etablerte og nyere forskningsbaserte teorier og modeller. I tillegg blir det jobbet med praktiske oppgaver knyttet til studentenes arbeidssituasjon for å forstå de innovasjonsrelaterte utfordringer virksomheter møter i praksis.
Etter fullført kurs skal du:
Se hele studieplanen.
Tre samlinger a to dager, med forelesninger, case og gruppearbeid. Nettstøttet undervisning (Canvas). Bestått obligatoriske innleveringer i grupper på inntil tre personer.
Undervisningsspråk: norsk
Litteratur: norsk og engelsk
Bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoengs omfang og minst to års relevant yrkespraksis etter avsluttet utdanning.
Nærmere informasjon i henhold til utfyllende regler for opptak til Executive master of Business Administration.
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales gode kunnskaper i engelsk
Løpende opptak
Dette kurset har løpende opptak. «Førstemann til mølla»-prinsippet gjelder dersom du er kvalifisert i henhold til opptakskrav. NB! Det stenges for søking når kurset er fullt.
Svar på opptak sendes i starten av hver måned. Du må likevel beregne minimum 14 dager fra du søker til du får svar. Det er viktig at du laster opp relevant dokumentasjon (utdanning/praksis/etc) innen 3 virkedager etter søknaden er sendt inn.
I tillegg til kursprisen må du betale lovpålagt semesteravgift til studentsamskipnaden og utgifter til pensumlitteratur.
1. samling: 12.-13.september
2. samling: 17.-18. oktober
3. samling: 14.-15. november
Eksamen: Semesteroppgave, individuell eller gruppe (inntil 3 studenter). Innlevering 6. desember. Bokstavkarakter.
Førsteamanuensis Tor Helge Aas, Institutt for strategi og ledelse, Handelshøyskolen ved UiA. Aas leder forskningsgruppen strategi, innovasjon og entreprenørskap ved UiA. Han forsker på innovasjonsledelse med et spesielt fokus på de organisatoriske effektene av innovasjon, innovasjonsprosesser og innovasjonskapabiliteter, innovasjonssamarbeid og styring av innovasjonsaktiviteter. Aas er forfatter og medforfatter av en rekke vitenskapelige artikler og bokkapitler, og hans forskning er publisert i flere internasjonale fagtidsskrifter.
Gjesteforelesere fra næringslivet.
Kurset kan innpasses som valgemne i studiet MBA - Executive Master of Business Administration.
1. mars – 1. juni 2023
«Først til mølla»-prinsippet gjelder dersom du er kvalifisert i henhold til opptakskravet. Det stenges for søking når kurset er fullt
kr 20.000