Etter endt utdanning skal kandidaten:
Kunnskap
Ferdigheter
Generell kompetanse
For å kunne bli tatt opp til ph.d.-programmet, må søkeren ha oppnådd eksamen av høyere grad (mastergrad, hovedfag eller tilsvarende) fra norsk eller utenlandsk universitet eller høgskole innenfor et fagområde relevant for fakultetets forskning og undervisning. Det kan være fra:
1. fakultetets egne 120 studiepoengs masterprogram,
2. andre mastere innen fakultetets fagområder,
eller
3. andre utdanninger som fakultetet vurderer som likeverdig.
Det er vedtatt en Forskrift om graden philosophiae doctor (ph.d.) ved UiA samt Utfyllende regler for graden Philosophiae doctor, i helse- og idrettsvitenskap som definerer ytterligere krav til opptak og gjennomføring av ph.d.-utdanningen. Se https://www.uia.no/forskning/forskerutdanning-phd/forskrifter-om-doktorgradene-ved-uia
Opplæringsdelen i Ph.d.-program i helse- og idrettsvitenskap
Vanligvis tilbys de obligatoriske emnene i hvert høstsemester. De valgfrie emnene tilbys ca hvert andre år, - vanligvis i vårsemesteret.
Emnekode |
Emnetittel |
Studiepoeng |
Obligatoriske emner: |
|
|
EX-605 |
Philosophy of Science in Health and Sport Sciences |
5 |
ME-617 |
Systematic Reviews and Evidence Synthesis. Kurset tilbys igjen i uke 38 (20., 21. og 22. sept.) høst 2022, i Kristiansand. |
2,5 |
ME-618
eller
eller
ME-636
eller
ME-626 |
Qualitative Research Methods* eller
Phenomenological Lifeworld Perspective, Methodology and Analysis eller
Epidemiology: Concepts and Methodological Approaches
General Quantitative Research Methods*
Det tilbys også mindre fordypningskurs i ulike statistiske metoder**
ME-627 Logistic Regression Analysis, 2,5 sp
ME-628 Regression Models Illustrated Through Linear Regression, 2,5 sp ME-629 Analysis and Design of Studies with Repeated Measures, 2,5 sp, Planlagt tilbudt i uke 41 (mand. 10. - onsdag 12. okt.) 2022, i Kristiansand. Avlyst pga for få deltakere. Vil bli satt opp igjen. ME-630 Survival Analysis, 2,5 sp Planlagt tilbudt høst 2022, men avlyst pga for få deltakerer. Vil bli satt opp igjen. |
5 |
ME-624 |
Research Dissemination Høst 2022:
Onsdag 7. og Torsdag 8. sept. (Krs) Vår 2023:
Torsdag 19. og fredag 20. januar (Krs)
|
7,5 |
Valgfrie emner: |
|
|
HEL600 |
Critical Perspectives on Health Challenges and Health Promotion Planlagt kurs vår 2021 ble avlyst pga for få deltakere. |
5 |
HEL603 |
Health Behavior Change and Evaluation of Health Promoting Programmes. |
5 |
HEL605 |
Phenomenological Approach to Mental Health. Kurset tilbys i uke 23 (5. -9. juni) 2023, i Grimstad. |
5 |
HEL606 |
Recovery in mental health and substance abuse
- perspectives and practices Kurset ble sist tilbudt i uke 18 (3.- 6. mai) 2021, i Grimstad. |
5 |
HEL607 |
Innovation and Improvement in Community Health Care Services – Research Possibilities and Challenges Planlagt kurs i uke 42, 2021, i Grimstad, ble avlyst pga for få deltakere. |
5 |
HEL608 |
Dialogical and collaborative practices – ontology, epistemology, and methodology Kurset ble sist tilbudt i uke 44 (1. -5. november) 2021, i Grimstad. |
5 |
HEL609 |
Research in eHealth and Health Information Systems Kurset ble sist tilbudt i uke 12 og uke 14, 2021, i Grimstad. |
5 |
HEL610 |
Developmental Origins of Health and Disease Kurset ble sist tilbudt i uke 37 (7. - 11. september) 2020, i Kristiansand. |
5 |
HEL611 |
Nutritional Epidemiology Kurset tilbys i uke 22 (30. mai – 3. juni) 2022, i Kristiansand. |
5 |
HEL613 |
Evidence Based Physical Activity Kurset ble tilbudt i uke 44 (1. - 5. november) 2021, i Kristiansand. |
5 |
HEL615 |
The Psychology of Team Performance in Sport: The coach, the Athlete, and the Group Kurset tilbys i uke 39 (26. – 30. sept.) 2022, i Kristiansand. |
5 |
HEL616 |
Quality of Life Research Kurset tilbys i uke 16 (17. - 21. april) 2023 |
5 |
HEL617 |
Technology in Sport: Making Decisions in a Time of Data Overload
Emnenasvarlig: Matthew R. Spencer Kurset tilbys i uke 16-17 (19. - 25. april) 2023 |
5 |
*ME-618 Qualitative Research Methods / ME-634 Phenomenological Lifeworld Perspective, Methodology and Analysis, eller ME-626 General Quantitative Research Methods / ME-636 Epidemiology: Concepts and Methodological Approaches – ved behov for flere emne(r), kan ett av disse godkjennes som valgemne.
**To av fordypningsemnene i statistikk, kan byttes ut med ME-626 General Quantitative Research Methods eller godkjennes som valgemne(r).
Doktorgradsprogrammet ved Fakultet for helse- og idrettsvitenskap dekker alle fakultetets fagområder. Den faglige spesialiseringen skjer i prosjektet, gjennom veiledning og kursportefølje.
Formålet med programmet er å tilby er forskerutdanning innen fakultetets tematiske forskningsområder. Disse områdene kan grovt deles inn i folkehelsevitenskap, sykepleievitenskap, psykososial helse, ernæringsvitenskap og idrettsvitenskap. Selv om dette er ulike fag er det glidende overganger mellom dem, og de er beslektede. En felles kobling er mennesket og dets iboende (fysiske, psykiske og sosiale) potensiale for helse, utvikling og/eller prestasjon. Uavhengig av fagdisiplin har forskningsprosjektene en empirisk forankring, og både kvalitative og/eller kvantitative data utforskes ved hjelp av dertil egnede forskningsmetoder.
Derfor tilbyr vi et fakultært ph.d.- program som omfatter fakultetets faglige interesser. En oversikt over hvilken forskning som bedrives på fakultetet finnes her. Programmet inneholder obligatoriske kurs med et generelt tilsnitt; vitenskapsfilosofi, forskningsformidling, kvalitativ og/eller kvantitativ metode og systematiske litteraturstudier. I disse kursene legges det opp til at kandidatene kan bruke sitt eget fag og spesifikke tema som bakgrunn for arbeidet med problemstillinger, oppgaver og presentasjoner. I tillegg til disse generelle obligatoriske kursene kan kandidatene velge mellom ulike mer fagspesifikke og spissede kurs. Det er også mulig å få godkjent kurs fra andre institusjoner på tilsvarende nivå.
Innholdet i programmet er en obligatorisk opplæringsdel på 30 sp, hvorav 20 sp er obligatoriske, og en ph.d.- avhandling på 150 sp, og skal til sammen være normert til 3 års fulltids arbeid.
Opplæringsdelen er lagt opp til å gå parallelt med avhandlingsarbeidet gjennom hele studieløpet. Emnene blir gitt jevnlig og etter behov. Emnene undervises normalt på engelsk, men kan gis på norsk/skandinavisk, når deltakelsen tilsier det. Opplæringsdelen skal være til støtte for arbeidet med avhandlingen, samt bidra til nødvendig faglig dybde og bredde. Kandidaten skal i samråd med sin veileder sette opp en plan for gjennomføring av opplæringsdelen. Kandidaten må selv melde seg til vurdering innen oppsatte frister. Kurset ME-624 Forskningsformidling løper gjennom hele ph.d. perioden, og dette kurset fungerer også som en sosial møteplass for ph.d.-kandidatene Kandidatene er automatisk oppmeldt i dette kurset. Eksterne emner kan inngå i opplæringsdelen, men disse må godkjennes av fakultetet etter søknad. For prosedyrer for oppmelding til emner og godkjenning av eksterne kurs/emner, se Canvas.
Det er ønskelig at det legges inn et utenlandsopphold i opptaksperioden.
Den største delen av arbeidet vil være selvstendig arbeid med forskningsprosjektet under veiledning, og som oftest som en del av en forskningsgruppe. Student og veileder skal årlig levere fremdriftsrapporter i henhold til ph.d.-forskriften (§ 9).
Når det gjelder de ulike emnene varierer arbeidsformene mellom seminar, forelesninger, oppgaver relatert til eget prosjekt, individuell veiledning, gruppearbeid og -diskusjoner, praktiske øvelser, kandidatpresentasjoner med kandidatopponering og selvstudium. Deler av undervisningen er obligatorisk. Nærmere omtale framgår av emnebeskrivelsene.
Det benyttes ulike vurderingsformer, som skriftlig hjemmeeksamen, essay, muntlig presentasjon, og muntlig eksamen. Det vises til emnebeskrivelsene for nærmere informasjon. Krav til selve avhandling og regler for bedømmelse er gitt i forskrift for ph.d.-graden ved Universitetet i Agder, og utfyllende regler for ph.d.-program i helse- og idrettsvitenskap.
Kandidater med doktorgrad i helse- og idrettsvitenskap er kvalifisert til å kunne gå inn i undervisnings- og forskningsstillinger i universitets- og høgskolesektoren. Videre vil de kunne gå inn i undervisnings- og forskningsrelaterte stillinger i privat / offentlig sektor og organisasjoner.
Doktorgraden gir kompetanse som kan anvendes både i næringsliv og offentlig forvaltning, særlig der det stilles store krav til det å tilegne seg ny kunnskap, til det å kunne arbeide selvstendig og målrettet og til det å kunne planlegge og tenke kritisk og analytisk.
Studiet fører til graden philosophiae doctor (ph.d.) i helse- og idrettsvitenskap.