Les mer om hvordan UiA bruker informasjonskapsler på dette nettstedet og hvordan du kan deaktivere disse.
Etter endt utdanning skal kandidaten:
Kunnskap
Ferdigheter
Generell kompetanse
For å kunne bli tatt opp til ph.d.-programmet, må søkeren ha oppnådd eksamen av høyere grad (mastergrad, hovedfag eller tilsvarende) fra norsk eller utenlandsk universitet eller høgskole innenfor et fagområde relevant for fakultetets forskning og undervisning. Det kan være fra:
1. fakultetets egne 120 studiepoengs masterprogram,
2. andre mastere innen fakultetets fagområder,
eller
3. andre utdanninger som fakultetet vurderer som likeverdig.
Det er vedtatt en Forskrift om graden philosophiae doctor (ph.d.) ved UiA samt Utfyllende regler for graden Philosophiae doctor, i helse- og idrettsvitenskap som definerer ytterligere krav til opptak og gjennomføring av ph.d.-utdanningen. Se https://www.uia.no/forskning/forskerutdanning-phd/forskrifter-om-doktorgradene-ved-uia
Opplæringsdelen i Ph.d.-program i helse- og idrettsvitenskap
Emnekode |
Emnetittel |
Studiepoeng |
Obligatoriske emner: |
|
|
EX-602 |
Philosophy of Science - felles UiA kus - samlingsbasert og tilbys høsten 2019 i Kristiansand, -foreløpig plan: torsdag- til fredag i ukene: 36 (5.-6. sept), 39 (26.-27.sept), 43 (24.-25. okt.) og 46 (14.-15. nov.) |
5 |
ME-617 |
Systematic Reviews and Evidence Synthesis. Emneansvarlig: Liv Fegran. Kurset har vært tilbudt 14. - 17. januar 2013, 15. - 17. sept. 2014, 5.-7. des. 2016, og 28. - 30. aug. 2017 og 10., 11. og 12. sept. i 2018 i Kristiansand. Kurset planlegges tilbudt igjen høsten 2019. |
2,5 |
ME-618
ME-626
|
Qualitative Research Methods* Emneansvarlig: Bjørn Tore Johansen. Kurset har vært tilbudt 26. -30. nov. 2012, 16. - 20. sept. 2015 og 15. - 19. aug. 2016, i uke 43 (23. - 27. okt.) 2017, og i uke 43, (22. -26. okt) 2018. Kurset planlegges tilbudt igjen høsten 2019. eller General Quantitative Research Methods* Emneansvarlig: Sveinung Berntsen. Kurset vil bli tilbudt i uke 4, 2019, og planlegges tilbudt igjen høsten 2019. Det tilbys også mindre fordypningskurs i ulike kvantitative metoder senere i vårsemesteret 2019. Det kommer mer info om hvilke av disse kursene som tilbys: ME-627 Logistic Regression Analysis, 2,5 sp ME-628 Regression Models Illustrated Through Linear Regression, 2,5 sp ME-629 Analysis and Design of Studies with Repeated Measures, 2,5 sp ME-630 Survival Analysis, 2,5 sp
|
5 |
ME-624 |
Research Dissemination. Emneansvarlig: Åshild Slettebø. Kurset er også en møteplass for ph.d.-kandidatene og tilbys kontinuerlig hvert semester. Vår 2019: 13. febr. (Grm), 26. mars (Krs) og 14. mai (Krs). |
7,5 |
Valgfrie emner: |
|
|
HEL600 |
Critical Perspectives on Health Challenges and Health Promotion. Emneansvarlig: Kristin Haraldstad. Kurset har vært tilbudt 11. - 15. febr. 2013, 3. - 7. mars 2014 og 16. - 20. febr. 2015. Revidert emne ble tilbudt i uke 7 (12.-16. febr.) 2018. Kurset planlegges tilbudt igjen våren 2020. |
5 |
HEL613 |
Evidence Based Physical Activity. Emneansvarlig: Sveinung Berntsen / Bjørge Herman Hansen. Kurset er nytt og tilbys i uke 19 (6.- 10. mai) 2019. |
5 |
HEL603 |
Health Behavior Change and Evaluation of Health Promoting Programmes. Emneansvarlig: Tonje Holte Stea. Kurset har vært tilbudt 5. - 9. mai 2014, og 13. - 17. mars, 2017. Kurset tilbys våren 2019 i uke 13: 25. mars og forts. i uke 14: 2. - 4. april, 2019 i Kristiansand. |
5 |
HEL605 |
Phenomenological Approach to Mental Health. Emneansvarlig: Inger Beate Larsen. Kurset skulle vært tilbudt i uke 47, 2018, men er avlyst pga for få deltakere. Kurset planlegges tilbudt igjen høsten 2020. |
5 |
HEL606 |
Recovery in mental health and substance abuse - perspectives and practices Emneansvarlig: Inger Beate Larsen. 5. - 8. mai 2014, 4. - 7. mai 2015 og 8. -11. mai, 2017. Kurset planlegges tilbudt igjen i uke 19 (6. - 9. mai), 2019 i Grimstad. Kurset planlegges tilbudt igjen våren 2021. |
5 |
HEL607 |
Innovation and Improvement in Community Health Care Services – Research Possibilities and Challenges. Emneansvarlig: Solveig Thorbjørnsen Tomstad. Kurset har vært tilbudt i 6. - 10. februar, 2017. Kurset tilbys igjen i uke 14 (1. - 5. april) 2019 i Grimstad. |
5 |
HEL608 |
Dialogical and collaborative practices – ontology, epistemology, and methodology. Emneansvarlig: Tore Dag Bøe. Kurset har vært tilbudt 10. -17. sept. 2016 på Lesvos. Kurset planlegges tilbudt igjen høsten 2020. |
5 |
HEL609 |
Research in eHealth and Health Information Systems. Emneansvarlig: Santiago Martinez / Mariann Fossum. Kurset har vært tilbudt våren 2016 i ukene 14 (5.-7. april) og 19 (9. og 10. mai). Kurset tilbus i uke 9 (27.-28. febr. og 1. mars) og forts. i uke 13 (25. og 26. mars) i 2019. |
5 |
HEL610 |
Developmental Origins of Health and Disease. Emneansvarlig: Nina Cecilie Øverby. Kurset planlegges tilbudt våren 2020. |
5 |
HEL611 |
Nutritional Epidemiology. Emneansvarlig: Nina Cecilie Øverby Kurset tilbys i uke 21 (20. - 24. mai) 2019 i Kristiansand. |
5 |
*ME-618 Kvalitative metoder eller ME-626 General Quantitative Research Methods – ved behov for begge emnene, kan eventuelt ett av disse (evt. to fordypningskurs i statistiske metoder) godkjennes som valgemne.
Doktorgradsprogrammet ved Fakultet for helse- og idrettsvitenskap dekker alle fakultetets fagområder. Den faglige spesialiseringen skjer i prosjektet, gjennom veiledning og kursportefølje.
Formålet med programmet er å tilby er forskerutdanning innen fakultetets tematiske forskningsområder. Disse områdene kan grovt deles inn i folkehelsevitenskap, sykepleievitenskap, psykososial helse, ernæringsvitenskap og idrettsvitenskap. Selv om dette er ulike fag er det glidende overganger mellom dem, og de er beslektede. En felles kobling er mennesket og dets iboende (fysiske, psykiske og sosiale) potensiale for helse, utvikling og/eller prestasjon. Uavhengig av fagdisiplin har forskningsprosjektene en empirisk forankring, og både kvalitative og/eller kvantitative data utforskes ved hjelp av dertil egnede forskningsmetoder.
Derfor tilbyr vi et fakultært ph.d.- program som omfatter fakultetets faglige interesser. En oversikt over hvilken forskning som bedrives på fakultetet finnes her. Programmet inneholder obligatoriske kurs med et generelt tilsnitt; vitenskapsfilosofi, forskningsformidling, kvalitativ og/eller kvantitativ metode og systematiske litteraturstudier. I disse kursene legges det opp til at kandidatene kan bruke sitt eget fag og spesifikke tema som bakgrunn for arbeidet med problemstillinger, oppgaver og presentasjoner. I tillegg til disse generelle obligatoriske kursene kan kandidatene velge mellom ulike mer fagspesifikke og spissede kurs. Det er også mulig å få godkjent kurs fra andre institusjoner på tilsvarende nivå.
Innholdet i programmet er en obligatorisk opplæringsdel på 30 sp, hvorav 20 sp er obligatoriske, og en ph.d.- avhandling på 150 sp, og skal til sammen være normert til 3 års fulltids arbeid.
Opplæringsdelen er lagt opp til å gå parallelt med avhandlingsarbeidet gjennom hele studieløpet. Emnene blir gitt jevnlig og etter behov. Emnene undervises normalt på engelsk, men kan gis på norsk/skandinavisk, når deltakelsen tilsier det. Opplæringsdelen skal være til støtte for arbeidet med avhandlingen, samt bidra til nødvendig faglig dybde og bredde. Kandidaten skal i samråd med sin veileder sette opp en plan for gjennomføring av opplæringsdelen. Kandidaten må selv melde seg til vurdering innen oppsatte frister. Kurset ME-624 Forskningsformidling løper gjennom hele ph.d. perioden, og dette kurset fungerer også som en sosial møteplass for ph.d.-kandidatene Kandidatene er automatisk oppmeldt i dette kurset. Eksterne emner kan inngå i opplæringsdelen, men disse må godkjennes av fakultetet etter søknad. For prosedyrer for oppmelding til emner og godkjenning av eksterne kurs/emner, se Canvas.
Det er ønskelig at det legges inn et utenlandsopphold i opptaksperioden.
Den største delen av arbeidet vil være selvstendig arbeid med forskningsprosjektet under veiledning, og som oftest som en del av en forskningsgruppe. Student og veileder skal årlig levere fremdriftsrapporter i henhold til ph.d.-forskriften (§ 9).
Når det gjelder de ulike emnene varierer arbeidsformene mellom seminar, forelesninger, oppgaver relatert til eget prosjekt, individuell veiledning, gruppearbeid og -diskusjoner, praktiske øvelser, kandidatpresentasjoner med kandidatopponering og selvstudium. Deler av undervisningen er obligatorisk. Nærmere omtale framgår av emnebeskrivelsene.
Det benyttes ulike vurderingsformer, som skriftlig hjemmeeksamen, essay, muntlig presentasjon, og muntlig eksamen. Det vises til emnebeskrivelsene for nærmere informasjon. Krav til selve avhandling og regler for bedømmelse er gitt i forskrift for ph.d.-graden ved Universitetet i Agder, og utfyllende regler for ph.d.-program i helse- og idrettsvitenskap.
Kandidater med doktorgrad i helse- og idrettsvitenskap er kvalifisert til å kunne gå inn i undervisnings- og forskningsstillinger i universitets- og høgskolesektoren. Videre vil de kunne gå inn i undervisnings- og forskningsrelaterte stillinger i privat / offentlig sektor og organisasjoner.
Doktorgraden gir kompetanse som kan anvendes både i næringsliv og offentlig forvaltning, særlig der det stilles store krav til det å tilegne seg ny kunnskap, til det å kunne arbeide selvstendig og målrettet og til det å kunne planlegge og tenke kritisk og analytisk.
Studiet fører til graden philosophiae doctor (ph.d.) i helse- og idrettsvitenskap.