Varighet
Høst 2024
Studiested
Kristiansand

Veileder du, eller ønsker du å veilede lærerstudenter i praksis ute i skolen?

Praksis er en utdanningsarena på lik linje med undervisning på campus. For å sikre kvaliteten i utdanningen, må praksislærere ha kompetanse til å veilede studentene ut fra en bevissthet om ulike teorier, tilnærminger, roller, relasjoner og aktiviteter.

Dette tilbudet gir deg den kompetansen du trenger for å inneha den viktige rollen som praksislærer i skolen.

Hva lærer du?

Gjennom videreutdanningen skal du

• få innsikt i sentrale begreper og problemstillinger innen veiledning
  • få inngående kunnskap om det pedagogiske veiledningsfeltet
  • få bevissthet rundt utviklingen av praksislærerens og praksisstudenters yrkesrolle
  • utvikle et analytisk, reflektert og kritisk syn på veiledning, og tilpasse veiledningsmetoder og strategier til skiftende behov og kontekster
  • lære å anvende erfarings- og forskningsbasert kunnskap, som medvirkning til økt kvalitet i skolen
  • kunne reflektere over etiske utfordringer som aktualiseres i veiledning på individ- og systemnivå
  • få kunnskap om sentrale styringsdokumenter for skolens innhold og oppgaver

Oppbygning

• samlinger på campus
  • arbeid i basisgrupper mellom samlingene
  • oppgaver fra basisgruppemøter
  • individuell, skriftlig praksisrapport
  • muntlig eksamen i grupper

Praktisk informasjon om eksamen ved UiA.

Datoer høsten 2024

Samling 1, uke 36:

• Torsdag 5. september, 1215-1700
  • Fredag 6. september, 0915-1500

Samling 2, uke 41:

• Torsdag 10. oktober,  1215-1700
  • Fredag 11. oktober,  0915-1500

Samling 3, uke 47:

• Torsdag 21. november, 1215-1700
  • Fredag 22. november,  0915-1500

Eksamensdatoer, uke 50:

• Torsdag 12. desember
  • Fredag 13. desember

Se hele studieplanen

Opptakskrav

Opptakskrav er bestått lærerutdanning

Løpende opptak
Dette kurset har løpende opptak. «Først til mølla»-prinsippet gjelder dersom du er kvalifisert i henhold til opptakskrav.

NB! Det stenges for søking når kurset er fullt.

Svar på opptak sendes i starten av hver måned. Du må likevel beregne minimum 14 dager fra du søker til du får svar. Det er viktig at du laster opp relevant dokumentasjon (utdanning/praksis/etc) innen 3 virkedager etter søknaden er sendt inn.

Praktisk informasjon

Emnet kan innpasses i Barnehagekunnskap, master i spesialpedagogikk og master i pedagogikk

Lærere som tar videreutdanning, kan søke om støtteordninger gjennom  Udir i perioden 1. februar-1. mars.

Videre studier:
Etter fullført emne, kan du bygge på med Veiledningspedagogikk 2, som gir deg en dypere forståelse av det pedagogiske veiledningsfeltet.

Søknadsperiode

1. mars - 1. juni

Dette emnet har løpende opptak. «Først til mølla»-prinsippet gjelder dersom du er kvalifisert i henhold til opptakskrav. Det stenges for søking når kurset er fullt.

Antall plasser

Spørsmål om opptak til studiet?

evuopptak@uia.no

Andre studier du kanskje vil like