Vil du lære mer om hvordan du kan tilrettelegge for en god og sikker svømmeopplæring? I denne videreutdanningen vil du lære å planlegge, gjennomføre og evaluere svømmeundervisningen samt å lære livredning.
Målgruppe
Ansatte i skole, SFO eller barnehage.
Det anbefales at deltakerne har erfaring med eller arbeider med barn og bevegelse, fysisk aktivitet eller kroppsøving i barnehage, skole eller SFO.
Samlinger med teoretiske og praktiske økter. Det vil også være krav om gjennomføring av praksis med barn og unge
Innhold
I denne videreutdanningen vil du arbeide teoretisk og praktisk med: fagdidaktikk, metodikk og sikkerhet i svømmeundervisningen.
Teori: Intro til svøm og livredning
Praksis: Leker og tilvenning Klasserom, 4 timer |
|
Teori: Grunnleggende svømmearter.
Praksis: Lek ogMetodisk tilnærming til brystsvømming, grunnleggende teknikk |
|
Teori: Vannet som element (oppdrift, tyngde, motstand, fremdrift)
Praksis: grunnleggende Krålmetodikk og stupprogresjon. |
|
Teori: Innhold i svømmeskolene. Baby og vann, vanntilvending barn 4 år,
Hval |
|
Observasjon/og deltagelse i svømmeskole |
|
Teori/praksis: Førstehjelp/HLR med hjertestarter
Praksis: Livredningstest |
|
Teori: gruppearbeid, planlegge praksis i svømmeskole Praksis: Lekemiljø i vann
|
|
Teori: gruppearbeid, bedre svømmeundervisning Praksis: Motorikk i vann, butterfly og kroppsdelfin |
|
Teori: Livredning
Praksis: Dykkeaktiviteter - Krål, metodisk tilnærming til krål |
|
Teori: krål og ryggmetodikk
Praksis: |
Generell studiekompetanse.
Det er en forutsetning at du arbeider i skole, SFO eller barnehage. Dette må kunne dokumenteres.
Arbeidsformer og arbeidsomfang
Emnet vil bli samlingsbasert med 4 samlinger a 2-3 dager. Samlingene vil bestå av teoretiske og praktiske økter. Det vil også være krav om gjennomføring av praksis med barn og unge
Vilkår for å gå opp til eksamen
Deltakelse på obligatorisk undervisning.
Eksamen
Gruppearbeid med praktisk eksamen og individuell muntlig høring. Gradert karakter.