0
Hopp til hovedinnhold
Varighet
1/2 år
Studiepoeng
10
Omfang
Deltid
Start
Vår 2021
Studiested
Kristiansand

Ønsker du å utvikle virksomheten gjennom økt salg, utvikling av nye produkter og/eller nye markeder?

Gjennom begrepsapparat og analyseverktøy for strategisk ledelse vil kurset gjøre deg tryggere i å vurdere markedsmuligheter og markeder, analyser av kunder og konkurrenter, etablering av nye virksomheter og forretningsenheter, og å skrive forretningsplaner og utforming av konkrete forretningsmodeller.

Sentrale tema i kurset er modeller for planlegging og posisjonering, konkurranseforståelse, verdikjeder og bedriftsklynger, strategisk planlegging og fremvoksende strategi, strategiutvikling og posisjonering, visjoner og målsettinger, strategisk ledelse, lederskapsprinsipper, verdier og etikk samt hvordan strategiarbeidet kan fange opp nye forretningsmuligheter.

Hva lærer du?

Etter gjennomført emne skal du:

  • ha inngående kunnskap om strategi og om sentrale begreper og teorier knyttet til strategi
  • kunne anvende sentrale modeller tilknyttet konkurranse, posisjonering og verdisystemer og ha kunnskap om modellenes begrensninger
  • kunne identifisere og forstå etiske dilemmaer i strategisk ledelse, inkluderte problemstillinger knyttet til bærekraft
  • ha innsikt i sentrale kjennetegn ved ulike typer for forretningsmodeller og kunne utvikle slike modeller
  • kunne identifisere sammenhengen mellom strategi og organisasjoner, økonomisk styring, effektivitet og innovasjon
  • Kunne identifisere og utvikle nye forretningsområder

Oppbygning

Tre samlinger a to dager, med forelesninger, case og gruppediskusjoner/gruppearbeid. Nettstøttet undervisning (Fronter). 
Obligatoriske innleveringer og muntlig presentasjon (gruppe) mellom samlingene. Semesteroppgave (gruppe).
Undervisningsspråk: norsk
Litteratur: norsk og engelsk

Se hele studieplanen

Opptakskrav

Bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoengs omfang og minst to års relevant yrkespraksis etter avsluttet utdanning.

Nærmere informasjon i henhold til utfyllende regler for opptak til Executive master of Business Administration.

Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales gode kunnskaper i engelsk  

Løpende opptak
Dette kurset har løpende opptak. «Førstemann til mølla»-prinsippet gjelder dersom du er kvalifisert i henhold til opptakskrav.

NB! Det stenges for søking når kurset er fullt.

Svar på opptak sendes i starten av hver måned. Du må likevel beregne minimum 14 dager fra du søker til du får svar. Det er viktig at du laster opp relevant dokumentasjon (utdanning/praksis/etc) innen 3 virkedager etter søknaden er sendt inn.

Praktisk info

I tillegg til studieavgiften må du betale lovpålagt semesteravgift til studentsamskipnaden og utgifter til pensumlitteratur.

Kurset gjennomføres med tre samlinger a to dager fordelt på to studentkull:

Kull 1:

  1. samling: 8.-9. februar
  2. samling: 8.-9. mars
  3. samling: 12.-13. april 

Kull 2:

  1. samling: 15.-16. februar
  2. samling: 15.-16. mars
  3. samling: 19.-20. april

Eksamen i kurset er en semesteroppgave i gruppe med innlevering 12. mai 2021.

Gjennomføringen av kurstilbudet justeres etter regjeringens anbefalinger så lenge koronasituasjonen pågår.

Faglig ansvarlig og foreleser i kurset er professor Trond Randøy ved institutt for strategi og ledelse. Randøy har publisert en rekke artikler og bøker, og har bred erfaring som foredragsholder for ledere og ansatte i privat og offentlig sektor, blant annet innenfor fagfeltene strategi og økonomi.

Videre studier
Kurset inngår som et obligatorisk emne i studiet MBA - Executive Master of Business Administration.

Dette sier studentene

Fakta

Søknadsperiode


1. oktober - 1. desember 2020


"Førstemann til mølla"-prinsippet gjelder dersom du er kvalifisert i henhold til opptakskravet. 

Pris

kr 20.000

Spørsmål om opptak til studiet?

evuopptak@uia.no

Andre studier du kanskje vil like