Ønsker du å utvikle virksomheten gjennom økt salg, utvikling av nye produkter og/eller nye markeder?
Gjennom begrepsapparat og analyseverktøy for strategisk ledelse vil kurset gjøre deg tryggere i å vurdere markedsmuligheter og markeder, analyser av kunder og konkurrenter, etablering av nye virksomheter og forretningsenheter, og å skrive forretningsplaner og utforming av konkrete forretningsmodeller.
Sentrale tema i kurset er modeller for planlegging og posisjonering, konkurranseforståelse, verdikjeder og bedriftsklynger, strategisk planlegging og fremvoksende strategi, strategiutvikling og posisjonering, visjoner og målsettinger, strategisk ledelse, lederskapsprinsipper, verdier og etikk samt hvordan strategiarbeidet kan fange opp nye forretningsmuligheter.
Etter gjennomført emne skal du:
Tre samlinger a to dager, med forelesninger, case og gruppediskusjoner/gruppearbeid. Nettstøttet undervisning (Canvas).
Obligatoriske innleveringer og muntlig presentasjon (gruppe) mellom samlingene. Semesteroppgave (gruppe).
Undervisningsspråk: norsk
Litteratur: norsk og engelsk
Bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoengs omfang og minst to års relevant yrkespraksis etter avsluttet utdanning.
Nærmere informasjon i henhold til utfyllende regler for opptak til Executive master of Business Administration.
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales gode kunnskaper i engelsk
Løpende opptak
Dette kurset har løpende opptak. «Førstemann til mølla»-prinsippet gjelder dersom du er kvalifisert i henhold til opptakskrav.
NB! Det stenges for søking når kurset er fullt.
Svar på opptak sendes i starten av hver måned. Du må likevel beregne minimum 14 dager fra du søker til du får svar. Det er viktig at du laster opp relevant dokumentasjon (utdanning/praksis/etc) innen 3 virkedager etter søknaden er sendt inn.
Kurset gjennomføres med tre samlinger, hvor to er lagt til Kristiansand og siste samling er lagt til København i samarbeid med Copenhagen Business School (CBS).
Samlingene er lagt til følgende dager/steder:
Eksamen i kurset er en semesteroppgave i gruppe med innleveringsfrist 4. mai.
I tillegg til studieavgiften må du betale lovpålagt semesteravgift til studentsamskipnaden og utgifter til pensumlitteratur. Du må også betale reise- og oppholdskostnader i forbindelse med samlingen i København.
Faglig ansvarlig og foreleser i kurset er professor Trond Randøy. Randøy er professor ved institutt for strategi og ledelse ved Handelshøyskolen, UiA og ved Copenhagen Business School. Han har doktorgrad innenfor internasjonal business og finans i tillegg til en MBA, og forsker på strategi, finansiering og internasjonal økonomi, med spesiell interesse innenfor forretningsstrategi og tverrfaglig forståelse mellom økonomistyring, organisasjonsfag og markedsføring. Randøy har publisert en rekke artikler og bøker, og har bred erfaring som foredragsholder.
Videre studier
Kurset kan tas som enkeltemne, eller inngå som obligatorisk emne i studiet MBA - Executive Master of Business Administration.
Ledige plasser. Utvidet søknadsfrist til 15. januar 2023.
"Først til mølla"-prinsippet gjelder dersom du er kvalifisert i henhold til opptakskravet. Det stenges for søking når tilbudet er fulltegnet.
kr 20.000