Varighet
Vår 2026
Studiested
Kristiansand

Refleksivt lederskap i kommunal sektor retter seg mot ledere og mellomledere i kommunal sektor.

Emnet gir deg inngående kunnskap om praksisorientert organisatorisk lederskap og ledelsesparadokser i den kommunale kontekst. Emnet vil gi deg innsikt i teoretiske forståelser av kritiske lederkunnskaper som makt, konflikt, kommunikasjon, beslutningstaking, kreativitet og innovasjon. Videre vil emnet ta for seg bruk av organisasjonskultur som et sammenbindende element i det å drive kreativ kommunal utvikling. Emnet vil vektlegge praktiske eksempler, samt innsamling av empiri og analyserer av empirisk materiale ved hjelp av ulike utviklingsmodeller.

Hva lærer du?

Emnet gir deg:

• inngående kunnskap om praksisorientert organisatorisk lederskap i den kommunale kontekst
  • ferdigheter i å kunne gjennomføre og analysere kartlegginger i egen organisasjon med tanke på å drive kommunalt utviklingsarbeid
  • grunnlag for refleksjon for å kunne håndtere utfordringer som man vil stå overfor som leder i det kommunale virke

Oppbygning

Undervisning
3 samlinger med forelesninger og fellesarbeider. Nettstøttet undervisning i Canvas. Arbeid mellom samlingene. Totalt arbeidsomfang er 270 timer.

Eksamensform
Én individuell semesteroppgave. Gradert karakter.

Praktisk informasjon om eksamen ved UiA.

Se hele studieplanen

Opptakskrav

Opptakskravet er bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoengs omfang og minst 2 års relevant yrkespraksis etter avsluttet utdanning. Den relevante yrkespraksis skal være fra stilling som normalt krever høyere utdanning. Se utfyllende regler for opptak til masterprogrammet.

Løpende opptak
Studietilbudet har løpende opptak. «Først til mølla»-prinsippet gjelder dersom du er kvalifisert i henhold til opptakskrav.

NB! Det stenges for søking når tilbudet er fulltegnet.

Svar på opptak sendes i starten av hver måned. Du må likevel beregne minimum 14 dager fra du søker til du får svar. Det er viktig at du laster opp relevant dokumentasjon (utdanning/praksis/osv.) innen 3 virkedager etter søknaden er sendt inn.

Praktisk informasjon

Emnet har oppstart våren 2026. Nærmere avklaring om datoer for samlinger sendes til studenter i god tid før oppstart.

Pris: Emnet har en studieavgift på kr. 13.000, -. I tillegg til studieavgiften kommer lovpålagt semesteravgift til studentsamskipnaden og utgifter til pensumlitteratur.

Forelesere
Emneansvarlig og foreleser er professor Morten Øgård ved Institutt for statsvitenskap og ledelsesfag. Øgård er professor i offentlig administrasjon og ledelse ved UiA, og har i tillegg en professorstilling ved UC Berkeley. Han er faglig leder ved Senter for anvendt kommunalforskning (SAKOM), senteret arbeider med samskapende forskning innenfor det kommunale og regionale styringsnivå. Øgård har deltatt i flere offentlige utredninger og er bla. rådgiver for Europarådet knyttet til demokratispørsmål.

Foreleser Linda Hye er forsker ved Senter for anvendt kommunalforskning (SAKOM) og leder Etter- og videreutdanningsenheten ved Fakultet for samfunnsvitenskap. Hye avlegger en doktorgrad i offentlig administrasjon og ledelse med fokus på norske kommunale ledere. Hye har lang erfaring som foreleser innen organisasjon- og ledelsesfag, og arbeider med utvikling, undervisning og veiledning på flere videreutdanningsprogram ved UiA.

Videre studier
Emnet kan tas som enkeltemne eller kan inngå som spesialiseringsemne i studiet Master i ledelse, spesialisering i Kommunal ledelse.

Søknadsperiode

1. oktober–1. desember 2025

«Først til mølla»-prinsippet gjelder dersom du er kvalifisert i henhold til opptakskravene. Det stenges for opptak når tilbudet er fulltegnet.

kr 13.000

Spørsmål om opptak til studiet?

evuopptak@uia.no

Spørsmål om innholdet i studiet?

Kontakt fakultetet

Ved spørsmål om studiet kontakt oss på sv-evu@uia.no

Andre studier du kanskje vil like