0
Hopp til hovedinnhold
Varighet
1 år
Studiepoeng
30
Omfang
Deltid
Start
Høst 2019
Studiested
Nettstudier

Dette tilbudet er del av programmet "Kompetanse for kvalitet", Kunnskapsdepartementets strategi for etter- og videreutdanning for lærere. Studiet er 100% nettbasert uten samlinger. Studiet skal gi skoleeiere mulighet til å la lærere delta på videreutdanning, samtidig som lærerne frigjøres fra deler av sine ordinære arbeidsoppgaver ved hjelp av stipend- eller vikarordning, der UiA anbefaler sistnevnte. Formålet med strategien er å styrke elevens læring og motivasjon i grunnopplæringen ved å øke læreres og skolelederes kompetanse.

Studiet er nettbasert uten samlinger, men det legges opp til noe gruppearbeid og diskusjon over nett.

Studiet tilsvarer Matematikk 1, 30 sp, i Grunnskolelærerutdanning for trinn 1.-7 (GLU) og grunnkurs i matematikk, 30 sp fra Allmennlærerutdanning (ALU). Studiet passer for deg som har mindre enn 30 studiepoeng i matematikk, og ønsker undervisningskompetanse innenfor barnetrinnets hovedområder.

Hva lærer du?

En matematikklærer må selv beherske matematikkfaget og må kunne tilrettelegge undervisningen for elevers læring. Studenten skal i dette kurset bli kjent med den systematiske oppbygningen av emnene tallforståelse, algebra, funksjonslære, geometri, statistikk, sannsynlighetsregning og begynneropplæring. Studenten skal kunne bruke digitale verktøy og ha kunnskap om IKT ressurser.

Studenten skal kunne beherske utforskende problemløsende aktiviteter, eksperimentering, hypotesedannelse, begrunnelse og generalisering innenfor kursets emner. Studenten skal kunne utvikle undervisningsopplegg, kunne analysere og endre oppgaver og kunne reflektere rundt egen undervisningspraksis.

Yrkesmuligheter og videre utdanning 
Studiet gir undervisningskompetanse i barnetrinnets hovedområder tall og algebra, geometri, måling, statistikk og sannsynlighet. Ved endt studie er studenten kvalifisert for Matematikk 2.

Gjennom samarbeidet med Kompetanse for kvalitet kan studenten fordype seg videre og derved kvalifisere seg for Grunnskolelærerutdanning trinn 1-7, master.

Oppbygging

1 semesterTallforståelse, algebra og funksjoner, 15 studiepoeng
2 semesterGeometri, statistikk, sannsynlighet og begynneropplæring, 15 studiepoeng

Hvert semester er delt inn i moduler i samsvar med læreplanens hovedområder. Hver modul er en kombinasjon av faglige og didaktiske læringsaktiviteter.

Arbeidsformer 

Studiet er 100 % nettbasert uten fysiske samlinger. Vi bruker læringsplattformen Canvas. Studiet legger opp til arbeid gjennom oppgaver, nettdiskusjoner, gruppearbeid og praksisrelaterte aktiviteter. Det forutsettes at deltakere har fast tilgang på en klasse der forskning rundt praksis kan utføres.

Vurderingsformer

I studiet er det to deleksamener per semester. Vurderingsformen er mappeinnleveringer bestående av hovedarbeidskrav og mindre arbeidskrav som er arbeidet med i løpet av semesteret. Det gis gradert karakter på hver enkelt deleksamen der første deleksamen teller 40% og siste deleksamen teller 60% av totalkarakteren i emnet.

Praktisk informasjon om eksamen ved UiA.

Opptakskrav

Opptakskrav

Godkjent lærerutdanning (inkludert BLU og FLU) eller utdanning innen spesialpedagogikk (min. 3-årig /180 sp). Søkere må være tilsatt i undervisningsstilling i studieåret videreutdanningen gjennomføres. Det forutsettes også at deltakere har fast tilgang på en klasse der praksisaktiviteter kan utføres. 

Praktisk informasjon

Studiet er finansiert av Utdanningsdirektoratet, skoleeier og studenten selv i form av bruk av egen tid. Lovpålagt semesteravgift til Studentsamskipnaden kommer i tillegg.

Andre opplysninger 

Det er en forutsetning at deltakerne behersker standard IKT-verktøy og har jevn tilgang til datamaskin tilknyttet høyhastighetslinje.

Kontaktpersoner

Fagansvarlig:
Linn Flaten linn.flaten@uia.no  

Administrativt ansvarlige:

Victoria Belous, EVU – rådgiver mat-mooc@uia.no  
Trine Engeland, studieveileder matematikk mat-mooc@uia.no

Andre studier du kanskje vil like

Fakta

Søknadsperiode

1. februar til 1. mars

Spørsmål om opptak til studiet?

evuopptak@uia.no

Spørsmål om innholdet i studiet?

victorbe

Administrativ kontaktperson

trinee

Studieveileder matematikk

Relaterte saker

– Videreutdanning på nett er effektivt i en hektisk hverdag

Muligheten til å reflektere grundigere rundt mål, metoder og elevenes læringsutbytte er det beste med å studere igjen. Det gir muligheten til å bli en bedre matematikklærer.

Tore Rønneberg

Matematikklærer på 7. trinn ved Auglend skole i Stavanger

– Kompetanse for kvalitet er en fantastisk mulighet

Vi hadde flinke veiledere som var på hele tiden. Jeg sendte inn et spørsmål kl. 18 en fredag ettermiddag. Det var da jeg hadde tid til å jobbe med matematikken. Og tror du ikke jeg fikk svar før kvelden var omme? Det hadde jeg ikke forventet og det må de ha ekstra skryt for.

Tobias Andersen

Rektor og matematikklærer ved Samfundets skole i Søgne

Fullroser matematikkstudier ved UiA

Jeg tror at matematikk kan løftes litt ut av kladdeboka og læreboka, og det har jeg fått bekreftet ved dette studiet.

Randi West

Lærer ved Levre skole i Bærum kommune

Send studiet på mail